Екипите за обхват и приобщаване на деца и ученици в образователната система започват посещенията си на адреси от днес. Сформирани бяха 1 103 групи с общо 11 632 представители на различни институции – учители, директори, социални работници, полицаи, медиатори, представители на гражданското общество. Където има възможност, са включени и училищни психолози, а при необходимост могат да участват и тези от националната мобилна група към Министерството на образованието и науката.  Всеки екип има определен район и брой деца за обхват и връщане в системата.

206 378 са всички деца и ученици между 5 и 18 години, които са отпаднали или никога не са посещавали детска градина или училище. За тяхното приобщаване държавата ще вложи всички сили и ресурси, заяви в Министерския съвет (МС) вицепремиерът Томислав Дончев на пресконференция за старта на междуинституционалния механизъм. В събитието участваха министърът на образованието и науката Красимир Вълчев и членовете на Координационното звено по механизма. Според Дончев задачата пред институциите е тежка, а за изпълнението ще се използват позитивни и санкциониращи методи. „Където няма съпричастност и подкрепа от семействата и децата не се изпращат на училище, ще има лишаване от социални права. Където проблемът е икономически и децата не посещават заради липса на дрехи или учебници, такива ще се осигуряват от държавата“, категоричен беше вицепремиерът.

И сега съществуват санкции за родители, които не пращат децата си на детска градина или училище, обясни министърът на образованието Красимир Вълчев. „В Закона за предучилищно и училищно образование е определена глоба от 50 лв. до 100 лв. при първо нарушение и от 100 лв. до 500 лв. при следващо“, посочи той. Има възможност и за спиране на детските надбавки при натрупани над 5 отсъствия от училище.

В момента се подготвят промени в правилниците за Закона за социалното подпомагане и Закона за семейните помощи, които ще бъдат публикувани за обществено обсъждане в началото на септември. Те обвързват в по-голяма степен отпускането на помощи и посещението на училище и дават възможност на учителите да препоръчват за какво да бъдат изразходвани средствата. Техните препоръки ще бъдат задължителни за отделите за социално подпомагане. Заместник-министър Деница Сачева добави, че някои общини са започнали обвързване на ползването на общинско жилище с посещаването на училище. Семействата, които не си пращат децата, няма да могат да живеят в такива жилища. 

Тези мерки ще дадат ефект, смята вицепремиерът Дончев. Първите резултати от работата на екипите ще са готови в средата на октомври, но работата няма да спре. „Ако искаме успех, трябва да направим още няколко крачки. Алтернативата децата да не са в училище е неприемлива“, каза още той.

Всеки случай ще се разглежда отделно и ще се взимат индивидуални мерки спрямо нуждите на децата. За целта включените в механизма институции ще поддържат постоянна комуникация. Екипите по обхват ще получат мобилни устройства - терминал за достъп „на терен“ до данните от информациoнната система и незабавно отразяване на резултата от посещението на адреса на ученика. Въведените данни са защитени и ще могат да се виждат незабавно от кметове на общини, областни управители, както и директори на регионални управления по образованието. Ще бъдат отразявани в реално време и на интерактивна карта в националния координационен център в МС. Именно през този център всички други институции ще получават бърза и анализирана информация за темповете на работа на екипите и ефекта от приложените спрямо децата мерки. Директорите също ще имат достъп до информационната система, като дори ще могат да проверяват истинността на медицинските бележки, донесе от възпитаниците си или родителите им.

В случай, че екипите не намерят дадено дете на постоянния му адрес, ще го търсят на настоящ. Ако и тогава не бъде открито, ще се издирва в цялата страна. Децата, които пребивават без регистрация в друго населено място временно ще бъдат приобщени в местни детски градини и училища до връщането им на постоянния им адрес. Тези без ЕГН също ще получават веднага образователни услуги, а кметовете и областните управители ще имат грижата да подадат информация до  ГРАО за издаването на граждански номер.

„В процеса по обхват ще изникнат различни казуси. Част от тях ще са свързани със сградния фонд. Добре е децата да са в клас, но трябва да получават и качествено образование. Това зависи от мотивацията на учителите. Имаме амбицията да увеличим заплащането им, като стимулираме преподавателите, които обучават деца от уязвими групи“, подчерта вицепремиерът Томислав Дончев. Министър Вълчев допълни, че в детските градини не се очаква недостиг на места. В същото време не е изключено в училищата в някои райони да има такъв. „Правим анализи и сме готови да реагираме по различни начини, включително с транспорт на деца до най-близката детска градина или училище. Искаме постепенно да преминем към едносменен режим, което ще наложи строежа на нови училища. Има райони без училища и обратно – такива, в които населението е много повече от планираното и там местата са по-малко“, каза още Вълчев.

Във връзка с действието на междуинституционалния механизъм има разкрита телефонна линия и електронна поща (Тел: 0800 10 112, e-mail: Този имейл адрес е защитен от спам ботове. Трябва да имате пусната JavaScript поддръжка, за да го видите.), на които могат по всяко време да се подават сигнали за отпаднали от образователната система ученици и такива в риск от отпадане.

   
© НЦПКПС