Вицепремиерът и министър на образованието и науката Меглена Кунева утвърди  още три държавни образователни стандарта във връзка с влезлия в сила от 1 август 2016 г. Закон за предучилищното и училищното образование и необходими за започването на учебната година.

Това са Държавният образователен стандарт за организация на дейностите в училищното образование, стандартът за оценяване на резултатите от обучението на учениците, както и стандартът за статута и професионалното развитие на учителите, директорите и другите педагогически специалисти.

Часовете в училище да започват не по-рано от 8.00 часа с изключение на училищата, в които се учи на две смени. В  училища на двусменен режим сутрешните занятия ще започват не по-рано от 7.30 часа, а втората смяна приключва до 19.00 часа. Междучасията трябва да се не по-малко от 10 и не повече от 30 минути. По изключение може да се дават до 2 почивки от по 5 минути при учене на две смени. Това  регламентира стандартът за организация на дейностите в училище. Документът ще осигури по-голяма гъвкавост на организацията в училище. В целодневна форма на обучение в началния и прогимназиалния етап се допуска и разместване на броя на часовете. В дни, когато програмата е по-трудна, часовете за самоподготовка може да се увеличат до 4, а в дните преди ваканцията часовете за отдих и занимания по интереси да са повече. Дава се възможност за интензивно изучаване на български език, ако пропуските на учениците са по-големи. Ваканциите са есенна, коледна, междусрочна, пролетна и лятна. Директорите могат да дават до 3 дни на децата при необходимост – грипна епидемия, природни бедствия или авария в училището.

Държавният образователен стандарт за оценяване на резултатите от обучението на учениците цели повишаване качеството на образование чрез измерване на знанията и уменията им. Въвежда се национално външно оценяване в X клас, отпадат количествените оценки за II и III клас. Учениците от I до IV клас няма да повтарят годината. При държавните зрелостни изпити се увеличава броят на предметите за втора матура. Включени са още музика, изобразително изкуство, предприемачество, информационни технологии и информатика. Изпитите след IV, VII и X клас ще се измерват в точки.

Учителският стаж спира да е единственият критерий за кариерно развитие на педагогическите специалисти. То вече ще зависи и от получените квалификационни кредити, придобитата професионално-квалификационна степен и резултатите от атестирането. Това е разписано в Държавния образователен стандарт за статута и професионалното развитие на учителите, директорите и другите педагогически специалисти. На практика това означава, че ако досега кариерното развитие е можело да се осъществява само на периоди от 10 години натрупан стаж, то сега инициативността на учителите, желанието им да се квалифицират и усилията, които хвърлят в училище, могат да им помогнат да израснат и в рамките на четири години.

Държавните образователни стандарти са съгласувани със социалните партньори, регионалните управления по образованието, представители на неправителствения сектор и други организации. Получените от тях коментари са отразени  в стандартите.

Наредба за организациите на дейностите в училищното образование

Наредба за оценяване на резултатите от обучението на учениците

Наредба за статута и професионалното развитие на учителите, директорите и другите педагогически специалисти

 

 

Училищата, които съдържат в наименованията си “национална“ или „национално“,  ще ги запазят до  oбнародването в Държавен вестник на акта на Министерския съвет за определяне на националните училища.

Това предвижда Наредбата за институциите, която бе утвърдена днес от министъра на образованието и науката Меглена Кунева след обществено обсъждане.

В наименованието на гимназиите не е необходимо да се вписва означението “профилирана“ или „професионална“, когато е включено недвусмислено означение за основния профил или професия, както е при Националната търговско-банкова гимназия, Софийската математическа гимназия и Националната природо-математическа гимназия.

Профилираните гимназии могат да включват в името си и наименованието „езикова“ или на основния чужд език, като изискването е повечето от половината от паралелките да са с този профил.

Езикови могат да се нарекат тези гимназии, които имат учебен план за интензивно изучаване на чужд език или обучават на основния чужд език в IX и X клас по минимум три учебни предмета извън часовете за изучаване на езика.

Наредбата дава възможност на всички неспециализирани училища, вкл. и на Америакнския колеж в София, да кандидатстват за придобиване на статут на иновативно училище с проекти за иновации всяка година до 31 януари. Иновативните училища се определят с акт на Министерския съвет.

Учителският стаж спира да е единственият критерий за кариерно развитие на педагогическите специалисти. То вече ще зависи и от получените квалификационни кредити, придобитата професионално-квалификационна степен и резултатите от атестирането. Това е разписано в проекта на Държавния образователен стандарт за статута и професионалното развитие на учителите, директорите и другите педагогически специалисти, представен днес на пресконференция в Министерството на образованието и науката. Стандартът отговаря на новия Закон за предучилищното и училищно образование и е съгласуван със социалните партньори, регионалните управления по образованието, висшите училища и представители на неправителствения сектор.

Това на практика означава, че ако досега кариерното развитие е можело да се осъществява само на периоди от 10 години натрупан стаж, то сега инициативността на учителите, желанието им да се квалифицират и усилията, които хвърлят в училище, могат да им помогнат да израснат и в рамките на четири години, поясни зам.-министърът на образованието и науката Диян Стаматов.

Документът регламентира и квалификациите, които учителите трябва да получават. Те са задължени за 4 години да преминат 48 академични часа през одобрени програми за повишаване на квалификацията във външни институции и отделно по 16 часа на година в училището, в което работят. За задължителната квалификация ще се трупат и квалификационни кредити, които в последствие ще са важни за атестирането. Програмите за квалификация и институциите, които ги провеждат, ще се водят в специален регистър, за да няма злоупотреби с мними фирми. Директорите на училищата са длъжни да подкрепят учителите, като им предоставят време, отпуск и средства. Стаматов уточни, че средствата идват по линия на Фонд Работна заплата и по Националната програма „Развитие на педагогическите специалисти“, но и по Оперативната програма „Наука и образование за интелигентен растеж“, грантови схеми и програми като Еразъм +.

Заместник-министърът на образованието и науката Диян Стаматов взе участие в обучението на новоназначени директори на държавни и общински училища, което започна днес в Националния институт за обучение и квалификация в системата на образованието в Банкя.

Той поздрави  новоназначените директори с встъпването им в длъжност и за смелостта да поемат отговорността да бъдат директори точно в това сложно време, когато новият Закон за предучилищното и училищното образование влиза в сила.

За голяма част от екипите си вие трябва да се доказвате и началото няма да е лесно. Но това, на което трябва да обърнете внимание, е комуникацията, заяви  зам.-министър Стаматов. Той обясни, че комуникацията трябва да е в един съвременен и много диалогичен формат, а не менторски или назидателен, както е било в миналото. Менторският начин на управление вече е отживелица. Трябва да се получи една общност, която да ви повярва и да станете едно цяло, допълни той.

Зам.-министър Стаматов посочи и друго важно условие за добро управление - социалното партньорство на всички нива, с всички социални партньори. 

Присъстващите бяха запознати с общите моменти от закона, със свободата, която той ми дава, и с новостите в държавните образователни стандарти, които вече са готови. За тези, които са публикувани за обсъждане, Стаматов прикани директорите да бъдат по-активни и конкретни в своите предложения. Заместник-министърът обясни и как се съставя бюджета на училище, като им сподели своя опит досега.

Министерството на образованието и науката подготви Календар в помощ на директорите на училища, в който описва в какви срокове какво трябва да се промени в дейността им след влизане в сила на новия Закон за предучилищното и училищното образование на 1 август.

В календара е посочено, че съществуващите държавни, общински и частни институции продължават дейността си без да са необходими решения на педагогическите съвети, общинските съвети, заповеди на кметове и министър на образованието и науката за детските градини, училищата, центровете за подкрепа и личностно развитие и специализираните обслужващи звена. Подробно е посочено как става смяната на имената на училищата, изработването на нови печати. Важно е да се знае, че при промяна на наименование на училището няма да променят номера в регистъра БУЛСТАТ.

Описано е, че началните училища са си начални и през новата учебна година, прогимназиалните стават основни, основните са основни, гимназиалните – профилирани или професионални, СОУ – средни училища и т.н. - за всички видове какво се случва и кога. За преобразуването на училищата в обединени се напомня, че срокът за предложения до МОН е 31 май 2017 г.

До 5 септември т.г. е срокът за разработване на стратегия за развитие на всяко едно училище. В този срок трябва да са разработени училищните учебни планове само за I и V клас, които са по нови програми.

До 15 септември училищата трябва да подадат информация за записаните първокласници.

В периода 5-10 септември трябва да се проведат педагогически съвети, които да приемат правилник за дейността на училището, учебни планове, включително за индивидуална форма на обучение, програма за предоставяне на равни възможности и за приобщаване на децата и учениците от уязвими групи и др.

В периода 18.07 - 20.07.2016 г. в Националния институт за обучение и квалификация в системата на образованието, гр. Банкя ще се проведе обучение на тема „Директорът мениджър, лидер. Надграждане на управленски умения”.

       Избраната тема е актуална и значима за управлението на българската образователна система. Това е така, защото изследването на управлението на училището е проблем пряко свързан с търсенето на възможности за повишаване ефективността на педагогическите процеси в българското училище.

     Известно е, че науката за управление на образованието е с интегративен храктер и обхваща елементи от основополагащи науки в областта на образованието, икономиката, политиката, социологията,педагогиката и психологията. От гледна точка на управление на образованието, изследването на всяка област от обширното му научно поле е добре дошла за създаване и допълване на теоретични обобщения и предписания за практиката в посока на различни стратегии, техники и компетентности.

       Съдържателно програмата е насочена към задълбочаване на познанията научилищните ръководители относно основни управленски техники и тяхното приложение в процеса на управление на образователно-възпитателния процес, както и към осмисляне на собствения им опит и обмен на идеи за стимулиране на професионалната им компетентност по темата. На основата на изясняването на съвременните разбирания за обучение на възрастните, обучаемите ще развият своите умения за управление на процесите-вземане на решения, изграждане на лидерски и мениджърски стилове на управление и формиране на политики за развитие на организацията.

        Предложеният модул съдържа следните основни теми:

Тема 1: Директорът мениджър

Тема 2: Ефективно лидерство и лидерски стилове на управление.

Тема 3: Навици на високоефективните ръководители – практически занимания.

Програма на обучението.

Лектори: доц.д-р. Генчо Вълчев

Василка Стоилова

Обучението на педагозите е насочено към овладяване на базисни знания, формиране на практически умения и подходи, свързани с планирането, организацията и реализирането на педагогическите технологии при работа с деца с дислексия и със синдром на хиперактивност и дефицит на вниманието. Основните акценти на съдържанието са организирани в субмодулни конструкции, функционално и логически свързани и формулирани съобразно темата на обучението.

Съдържанието на обучението е създадено като комплексен и балансиран тематичен блок, който последователно подготвя и мотивира участниците за:

-                          работа с децата и учениците с дислексия и със синдром на хиперактивност и дефицит на вниманието, като специфична група в учебния и възпитателен процес;

-                          за ползване и прилагане на нормативната уредба;

-                          за регламентираните взаимоотношения в мултидисциплинарния екип, който оценява, прогнозира и реализира цялостния интегративен процес на децата и учениците с дислексия и със синдром на хиперактивност и дефицит на вниманието в детските заведения и училище.

Особено внимание се отделя на възможностите на българското училище да разпознава, коригира и превентира риска от прояви на девиантно поведение и агресия от децата и учениците дислексия и със синдром на хиперактивност и дефицит на вниманието.

График на обучението:

11-13.07.2016 г.

13-15.07.2016 г.

Програма на обучението.

Лектор:

доц.д-р Генчо Вълчев

   
© НЦПКПС