
НАРЕДБА № 7 ОТ 11 АВГУСТ 2016 Г. ЗА ПРОФИЛИРАНАТА ПОДГОТОВКА
В сила от 26.08.2016 г.
Издадена от министъра на образованието и науката
Обн. ДВ. бр.67 от 26 Август 2016г., изм. ДВ. бр.80 от 28 Септември 2018г.,
изм. и доп. ДВ. бр.71 от 10 Септември 2019г., изм. и доп. ДВ. бр.80 от 11
Септември 2020г., изм. ДВ. бр.80 от 24 Септември 2021г.
Раздел I.
Общи положения
Чл. 1. (1) С тази наредба се определя държавният образователен стандарт за профилирана
подготовка, както и:
1. структурата на учебните програми по профилиращите учебни предмети;
2. (отм.- ДВ, бр.71 от2019 г., в сила от 10.09.2019 г., нова- ДВ, бр.80 от2020 г.)
учебно-изпитните програми по чл.137, ал.2 от ЗПУО за държавните зрелостни изпити по
профилиращите учебни предмети.
(2) Държавният образователен стандарт за профилиращата подготовка е съвкупност от
изисквания за резултатите от обучението по всеки профилиращ учебен предмет в края на
средната степен на образование и определя:
1. целите, съдържанието и характеристиките на профилираната подготовка;
2. профилиращите учебни предмети и тяхното разпределение по профили;
3. задължителните модули по всеки профилиращ учебен предмет и изискванията за
резултатите от обучението по тях за придобиване на профилираната подготовка.
Раздел II.
Профилирана подготовка. Профилиращи учебни предмети
Чл.2. (1) Профилираната подготовка се придобива във втори гимназиален етап на
средното образование чрез изучаване на профилиращите учебни предмети, включени в
съответния профил, и обхваща задълбочени за определен профилиращ предмет и комплексни за
даден профил компетентности.
(2) Профилираната подготовка се осъществява в раздел Б (избираеми учебни часове) на
учебния план, като общият брой часове за профилирана подготовка е най-малко18 часа и
най-много 20 часа седмично през целия етап на обучение.
(3) Профилът е съвкупност от три или четири профилиращи учебни предмета, два от
които се определят на национално ниво, а останалите - с училищните учебни планове.
(4) Профилиращи учебни предмети може да са:
1. български език и литература;
2. чужд език;
3. математика;
4. информатика;
5. информационни технологии;
6. история и цивилизации;
7. география и икономика;
8. философия;
9. биология и здравно образование
НАРЕДБА ЗА ДЪРЖАВНИТЕ ИЗИСКВАНИЯ ЗА ПРИДОБИВАНЕ НА ПРОФЕСИОНАЛНАКВАЛИФИКАЦИЯ"УЧИТЕЛ"
Всилаотучебната2017/2018година
ПриетасПМСNo 289от07.1.2016г.
Обн.ДВ.бр.89от11 Ноември2016г.,изм.идоп.ДВ.бр.105от18 Декември 2018г.,изм.идоп.ДВ.бр.10от5Февруари2021г.
Чл.1. (1) (Предишентекстначл.1 - ДВ,бр.10 от2021 г.)С наредбата се определят държавните изисквания за придобиване на професионална квалификация"учител".
(2) (Нова- ДВ,бр.10 от2021 г.)Професионалнатаквалификация"учител"взависимост от придобитите компетентности,необходими за упражняване на професията,е,кактоследва:
1."детскиучител"; 2."началенучител"; 3."учителпо."; 4."ресурсенучител".
НАРЕДБА No 9 ОТ 19АВГУСТ2016Г.ЗА ИНСТИТУЦИИТЕ В СИСТЕМАТА НА ПРЕДУЧИЛИЩНОТО И УЧИЛИЩ НОТО ОБРАЗОВАНИЕ
В сила от 30.08.2016г.
Издадена от министъра на образованието и науката
Обн.ДВ.бр.68от30 Август2016г.,изм.ДВ.бр.12от3 Февруари2017г., изм.идоп.ДВ.бр.78от29 Септември2017г.,изм.идоп.ДВ.бр.7от22 Януари 2019г.,изм.идоп.ДВ.бр.87от9Октомври2020г.
Главапърва. ОБЩ И РАЗПОРЕДБИ
Чл.1. (1) С тази наредба се определя държавният образователен стандарт за институциите почл.22, ал.2, т.11 отЗакона за предучилищното и училищното образование (ЗПУО).

НАРЕДБА ЗА ФИНАНСИРАНЕТО НА ИНСТИТУЦИИТЕ В СИСТЕМАТА НА ПРЕДУЧИЛИЩНОТО И УЧИЛИЩНОТО ОБРАЗОВАНИЕ
Приета с ПМС No 219 от 05.09.2017 г.
Обн. ДВ. бр.81 от 10 октомври 2017г., изм. и доп. ДВ. бр.31 от 10 април 2018г., изм. и доп. ДВ. бр.105 от 18 декември 2018г., изм. и доп. ДВ. бр.36 от 3 май 2019г., изм. и доп. ДВ. бр.101 от 27 декември 2019г., изм. и доп. ДВ. бр.33 от 7 април 2020г., доп. ДВ. бр.37 от 21 април 2020г., доп. ДВ. бр.77 от 1 септември 2020г., изм. и доп. ДВ. бр.92 от 27 октомври 2020г., изм. и доп. ДВ. бр.13 от 16 февруари 2021г., изм. и доп. ДВ. бр.56 от 6 юли 2021г., доп. ДВ. бр.87 от 19 октомври 2021г., изм. и доп. ДВ. бр.7 от 25 януари 2022г., изм. и доп. ДВ. бр.60 от 14 юли 2023г., изм. ДВ. бр.10 от 2 февруари 2024г., изм. ДВ. бр.70 от 20 август 2024г.
Наредба за допълнение на Наредба № 10 от 2016 г. за организация на дейностите в училищното образование (ДВ, бр. 73 от 2016 г.; изм. и доп., бр. 12 от 2017 г., бр. 46 от 2017 г., бр. 77 от 2017 г., бр. 48 от 2018 г., бр. 82 от 2018 г. и бр. 32 от 2019 г.) Обн. - ДВ, бр. 72 от 13.09.2019 г. Издадена от министъра на на образованието и науката § 1. В чл. 15а ал. 3 се изменя така:
„(3) Туристическите пътувания по ал. 1 през учебно време се планират и с образователни и възпитателни цели и задачи. В зависимост от конкретната цел на пътуването училището включва в тях поне две от следните дейности:
1. уроци в културни, обществени и научни институции и природни обекти;
2. уроци и занимания по интереси на места и обекти с образователно, културно, историческо или екологично значение;
3. посещение в друго училище за съвместни уроци, за участие в общи изяви или за кариерно ориентиране;
4. посещение в предприятия или обществени институции за кариерно ориентиране и/или уроци за практическа дейност в конкретна работна среда;
5. уроци или занимания по интереси в областта на спорта, участия в спортни инициативи съвместно с други училища, със спортни клубове или с ЦПЛР."
§ 2. В чл. 51 се правят следните изменения и допълнения:
1. Алинея 2 се изменя така:
„(2) Паралелки по защитени специалности от професии, както и по специалности от професии, по които е налице очакван недостиг от специалисти на пазара на труда, се планират в държавния план-прием при условията на Постановление № 111 на Министерския съвет от 25.06.2018 г. за приемане на Списък със защитените от държавата специалности от професии, на критериите за определянето им и на условията и реда за допълнително финансиране за издръжка на паралелки за придобиване на квалификация по защитени специалности от професии и специалности от професии, по които е налице очакван недостиг от специалисти на пазара на труда (ДВ, бр. 54 от 2018 г.)."
2. Създава се нова ал. 4:
„(4) При планиране на държавния план-прием, когато броят на заявените места от работодателя за прием за обучение чрез работа (дуална система на обучение) към директор на неспециализирано училище, което осъществявапрофесионално образование, е по-малък от нормативно определения минимален брой ученици за формиране на паралелка, може да се планира 0,5 паралелка по специалност от професия в дневна форма на обучение и 0,5 паралелка по специалност от професия в дуална форма на обучение."
3. Досегашната ал. 4 става ал. 5, като в нея в края се поставя запетая и се добавя „включително и за специалности от професии с придобиване на втора степен на професионална квалификация - в случаите по ал. 6".
4. Създават се ал. 6 и 7: „(6) Държавен план-прием в обединените училища по специалности от професии с втора степен на професионална квалификация се утвърждава въз основа на споразумение с професионална гимназия. В първи гимназиален етап обединеното училище осъществява обучение по част от професия или за придобиване на първа степен на професионална квалификация, а професионалната гимназия - възможност за обучение за придобиване на професионална квалификация по професията.
МИНИСТЕРСТВО НА ОБРАЗОВАНИЕТО И НАУКАТА
Наредба за изменение и допълнение на Наредба № 15 от 2019 г. за статута и професи-оналното развитие на учителите, директорите и другите педагогически специалисти (ДВ, бр. 61 от 2019 г.)
§ 1. В чл. 49 се правят следните изменения и допълнения:
1. В ал. 1 във второто изречение след думата „присъствена“ се поставя запетая и се добавя „включително и при синхронно обучение от разстояние в електронна среда“.
2. В ал. 2 след думата „присъствени“ се поставя запетая и се добавя „включително и при синхронно обучение от разстояние в електронна среда“.
3. В ал. 3, т. 1 след думата „присъствени“ се поставя запетая и се добавя „включително и при синхронно обучение от разстояние в електронна среда“.
4. Алинея 6 се изменя така: „(6) Когато обучението за повишаване на квалификацията, включително и при синхронно обучение от разстояние в електронна среда, се извършва по програма, която предвижда присъствена и неприсъствена част и предполага предварителна подготовка и консултиране, броят на присъдените квалификационни кредити се определя от общия брой академични часове, предвидени
за обучение, ако е изпълнено изискването на ал. 3, т. 1 за броя присъствени академични часове.“
НАРЕДБА No 15 ОТ 22 ЮЛИ 2019 Г. ЗА СТАТУТА И ПРОФЕСИОНАЛНОТО РАЗВИТИЕ НА УЧИТЕЛИТЕ, ДИРЕКТОРИТЕ И ДРУГИТЕ ПЕДАГОГИЧЕСКИ СПЕЦИАЛИСТИ
В сила от 02.08.2019 г.
Издадена от министъра на образованието и науката
Обн. ДВ. бр.61 от 2 август 2019г., изм. и доп. ДВ. бр.101 от 27 ноември 2020г., изм. и доп. ДВ. бр.80 от 24 септември 2021г., изм. и доп. ДВ. бр.52 от 5 юли 2022г., изм. ДВ. бр.23 от 19 март 2024г., изм. ДВ. бр.67 от 9 август 2024г.