Приложение № 6 към т. 1, буква „е“
НАЦИОНАЛНА ПРОГРАМА
„КВАЛИФИКАЦИЯ НА ПЕДАГОГИЧЕСКИТЕ СПЕЦИАЛИСТИ“
1. ОПИСАНИЕ НА ПРОГРАМАТА
Един от най-важните фактори, които влияят върху устойчивото развитие на всяка държава, е качеството на образованието. Постигането на високо качество е свързано с нивото на подготовка на педагогическите специалисти, работещи в системата на предучилищното и училищното образование, нуждата от допълнителна професионална квалификация и продължаващо обучение като част от ученето през целия живот.
Националната програма „Квалификация на педагогическите специалисти“ е разработена в съответствие с Приоритетна област 3 „Мотивирани и креативни учители” на Стратегическата рамка за развитие на образованието, обучението и ученето в Република България (2021 – 2030) и обхваща дейности, които са продължение на успешно реализирани мерки в националните програми до 2023 г. Програмата е структурирана в три модула, насочени съответно, Модул 1 към продължаваща квалификация, Модул 2 към придобиване на допълнителна професионална квалификация учител по учебен предмет и Модул 3, участие на педагогически специалисти в програми и обучения по международни споразумения.
Едновременно с това националната програма съответства на приоритетите на Министерството на образованието и науката за подкрепа и мотивация на новоназначени учители и директори, актуализиране на знания, умения, отношения, придобиване на нови компетентности от педагогическите специалисти за повишаване резултати на учениците, както и за повишаване качеството на образователния процес. Дейностите в програмата са разработени и осигуряват системен подход при професионалното развитие на учителите, директорите и другите педагогически специалисти от подкрепа до развитие на компетентностите им чрез продължаващата квалификация.
Анализите на резултатите на учениците от ДЗИ и резултатите от международното изследване PISA налагат нов фокус при повишаване квалификацията на педагогическите специалисти. Програмата поставя акцент върху проследяване на качеството на квалификационните дейности и реалната готовност на педагогическите специалисти да
2
прилагат нови и ефективни подходи за преподаване, измерване на напредъка на учениците и управление на институциите.
През 2024 г. в системата на предучилищното и училищното образование предстоят конкурси за директори на училища, за които е необходимо да бъде осигурена първоначална подкрепа чрез обучения и наставничество за по-бързо придобиване на умения и постигане на устойчивост при управлението на образователна институция. Утвърдените добри практики за провеждане на обучения за директори чрез Националния център за повишаване квалификацията на педагогическите специалисти е предпоставка да бъдат реализирани модулни обучения за новоназначени учители и обучени наставници за дългосрочната им подкрепа.
Проведените изследвания, свързани с квалификацията на педагогическите специалисти, показват необходимост от по-тясна връзка на квалификационните обучения с педагогическата практика. Професионалният опит в педагогическата работа е от съществено значение за майсторство и постигане на добри резултати от образованието и обучението на децата и учениците. Програмата предоставя възможност за нова организационна форма за продължаваща квалификация – майсторски клас - в който чрез споделен доказан педагогически опит (с възможност за теоретично ръководство от преподаватели от висши училища) да се повишат педагогическите умения на педагогическите специалисти, като се формират професионални общности за споделяне и повишаване на практически компетентности и изготвяне на методически материали (ресурси). Майсторските класове могат да се водят от учители, директори, образователни експерти и др., които притежават доказан професионален опит и са припознати от своите колеги на местно и регионално ниво.
Специализирани обучения за създаване на позитивна образователна среда, реализиране на програми за превенция и интервенция при случаи на конфликти и други кризисни ситуации в програмата са предвидени за психолози и педагогически съветници. Повишаване квалификацията на училищните психолози и педагогически съветници относно етапите на развитие на децата и тийнейджърите и съответния подход спрямо възрастта. Също важен елемент от практическата подготовка на специалистите е работата с групи и консултиране на възрастни (родители, учители).
С така описаните обучения се реализират комплексни мерки за управление, създаване на среда, споделяне на опит и обучения на учители, директори и други педагогически специалисти с цел професионално развитие и повишаване качеството на образованието.
3
Като дейности за придобиване на компетентности относно развитие на качеството в образованите институции НП „Квалификация на педагогическите специалисти” създава условия за осъществяване на квалификационни дейности за постигане на умения в училищните екипи за развитие на качеството.
2. ЦЕЛИ И ОБХВАТ НА ПРОГРАМАТА
2.1. Обща цел на националната програма:
Повишаване качеството на образованието чрез предоставяне на учителите, директорите и другите педагогически специалисти достъп до различни възможности, свързани с тяхното продължаващо обучение и квалификация.
2.2. Специфичните цели на националната програма са насочени към:
1. Подкрепа, мотивация и наставничество на новоназначените учители за трайно оставане в системата на образованието, развитие на техните професионални компетентности;
2. Подкрепа, мотивация и наставничество на новоназначените директори за плавен преход в новата позиция и развитие на техните лидерски компетентности;
3. Въвеждане на нови за специалистите в образователната система подходи към преподаването, развитието на ключовите компетентности, оценяването на напредъка на учениците и развитието училищната култура и общност;
4. Идентифициране на добри преподавателски или училищни практики и създаване на условия за по-широкото им приложение;
5. Апробиране на нововъведения в образователната система, които изискват допълнителното обучение/ квалификация на педагогическите специалисти;
6. Осигуряване на квалифицирани учители по учебните предмети за училища с малък брой паралелки;
7. Идентифициране и адресиране на нуждите на определени групи педагогически специалисти, които в най-голяма степен се нуждаят от форми на продължаваща или допълнителна квалификация.
2.3. Обхват на програмата - национален
Националният обхват на програмата включва: дейности за подкрепа на новоназначени учители и директори; обучения за продължаваща квалификация за повишаване на компетентностите на учители, директори и други педагогически специалисти; провеждане на професионални форуми и конференции за мотивация и обмен на педагогически опит, майсторски клас, методическа подкрепа и изграждане на професионални общности; участие
4
в учителски програми по международни споразумения, по които Република България (Министерството на образованието и науката) е страна; обучения във висши училища за учители, заети в системата на училищното образование за придобиване на допълнителна професионална квалификация „учител“ по учебен предмет, по който не са специалисти; осъществяване на мониторинг на дейностите, изследване на процесите и анализ на резултатите от дейностите по програмата.
3. ПОКАЗАТЕЛИ ЗА ПОСТИГАНЕ НА ЦЕЛИТЕ
3.1. МОДУЛ 1 Подкрепа на новоназначени учители и директори. Продължаваща квалификация за повишаване на компетентностите на учители, директори и други педагогически специалисти. Организиране и провеждане на форуми и конференции за представяне на добри практики, анализи от изследвания, мотивация и информация за възможностите за професионалното развитие на учители, директори и други педагогически специалисти;
3.1.1. Общи показатели за постигане на целите на модула
a) Обучени минимум 3000 учители, директори и други педагогически специалисти
b) Брой проведени майсторски класове: над 56
c) Нетен промотиращ резултат (net promoter score), получен от участници над 50
d) средна оценка на ефективност на проведените дейности, поставена от участниците: над 75%
e) средна оценка на удовлетвореност на участниците от обучителите/ модератори: над 75%
f) увереност за прилагане на нови практики в работата: над 60%
g) средна кумулативна оценка на дейност, поставена от участниците: над 70%
h) Наличието на дейности/практически задачи в дейностите в модул 1, чрез които всеки от участниците има възможност да изследва и достигне до ново знание: 100%
i) Наличието на активности в дейностите в модул 1, които позволяват участниците да приложат наученото в свой контекст/в своята практика: 100%
3.1.2. Специфични показатели за Модул 1 по дейности:
a) За дейност - Модулна програма за обучение на новоназначени директори:
• Общ показател за изпълнение - 80 % от всички новоназначени директори
• Показатели на база самооценка преди и след участие в дейността:
– Напредък спрямо ниво на развити лични лидерски компетентности;
– Напредък спрямо уменията за поставяне на ясна посока за развитие на училището;
– Напредък спрямо уменията за създаване и приложение на механизми за развитие на качеството на преподаване в училището.
5
b) За дейност - Майсторски класове:
• Брой споделени практики за развитие на четивна грамотност/оценяване напредъка на учениците: 56 или повече
• Брой изработени нови инструменти за развитие на четивна грамотност/оценяване: 56 или повече
• Брой учители, приложили нови за тях практики в рамките на учебните часове/отворени уроци/, други подходящи формати: над 800 бр.
c) За дейност - Обучение на педагогически специалисти за самооценка и управление на качеството:
• Брой училища, апробиращи инструменти за самооценка и управление на качеството: 40
• Брой обучени специалисти, прилагащи инструменти за самооценка и управление качеството: 120
• Брой създадени планове за развитие на качеството, с подкрепа и проследяване на напредъка от експерт от РУО: 40
• Готовност за самостоятелно приложение на инструменти за управление на качеството, отчетено от участниците: минимум 80%
• Положителна оценка на добавена стойност на план за развитие: минимум 80%
• Отчитане на напредък спрямо предварително зададените от училищата цели и индикатори: в поне 80% от участващите училища
3.2 МОДУЛ 2 Придобиване на професионална квалификация „учител по учебен предмет“ като допълнителна професионална квалификация на заети в системата на предучилищното и училищното образование учители;
3.2.1. Показатели за постигане на целите на Модул 2
• придобили допълнителна професионална квалификация „учител по…“ минимум 75 учители
• учители, които след придобиване на професионална квалификация “учител по…” преподават по предмета, обект на квалификацията в учебните години след приключване на обучението: 80%
3.3 МОДУЛ 3 (мерки) Международно сътрудничество в областта на квалификацията на педагогическите специалисти – обучения по международни споразумения за обучение на учители.
3.3.1. Показатели за постигане на целите на Модул 3
• минимум 85 учители – участници в обучения по международни спогодби
6
• брой проведени отворени уроци, презентации, дейности по вътрешна квалификация за споделяне на придобити впечатления и опит: 85
• нетен промотиращ резултат (net promoter score), получен от участници: над 50
• средна оценка на ефективност на проведените дейности, поставена от участниците: над 75%
• средна оценка на удовлетвореност на участниците от обучителите/ модератори: над 75%
• увереност за прилагане на нови практики в работата: над 60%
• средна кумулативна оценка на дейност, поставена от участниците: над 70%
4. ЦЕЛЕВА ГРУПА
4.1. Модул 1 - учители, директори и други педагогически специалисти
4.2. Модул 2 – учители, заети в системата на предучилищното и училищното образование, които формират част от годишната си норма преподавателска заетост по предмет, по който не са специалисти.
4.3. Модул 3 – учители от област на висше образование „Природни науки“; учители от професионална подготовка в област на „Образование“, „Техника“ и „Информатика“ от Списъка на професиите на професионално образование и обучение и на учители по учебните предмети информатика и информационни технологии от общообразователната подготовка или в занимания по интереси в ЦПЛР по направление „Техника“ и „Информатика“; учители от област на висшето образование „Обществени науки“ и „Чужди езици“ .
5. ОЧАКВАНИ РЕЗУЛТАТИ
• Въвеждане на ефективни преподавателски практики в училище;
• Подобряване на училищното лидерство;
• Подобряване на капацитета на национално и регионално ниво за идентифициране, споделяне и прилагане на добри практики;
• Създаване на условия за професионална подкрепа на новоназначени директори и развитие на техните професионални компетентности;
• Подготвени ментори на директори и учители;
• Апробирани инструменти за самооценка и развитие на качеството, идентифицирани области за подобрение;
• Прилагане на нови и ефективни практики за развитие на четивна грамотност и/или оценяване напредъка на учениците;
• Повишаване удовлетвореността от пряката работа на педагогическите специалисти.
7
6. БЮДЖЕТ
Бюджет на програмата
1 400 000 лв.
Модул 1 "Подкрепа на новоназначени учители и директори и продължаваща квалификация за повишаване на компетентностите на учители, директори и други педагогически специалисти"
1 143 000 лв.
Модул 2 "Придобиване на професионална квалификация „учител по…“ като допълнителна професионална квалификация на заети в системата на предучилищното и училищното образование учители"
128 000 лв.
Модул 3 "Международно сътрудничество в областта на квалификацията на педагогическите специалисти - обучения по международни споразумения за обучение на учители"
120 000 лв.
Мониторинг на програмата, изследване и анализ на резултатите
9000 лв.
Министърът на образованието и науката утвърждава план-сметка на програмата по модули.
7. ДОПУСТИМИ КАНДИДАТИ
7.1. Министерство на образованието и науката (МОН);
7.2. Национален център за повишаване квалификацията на педагогическите специалисти (НЦПКПС);
7.3. Регионални управления на образованието (РУО);
7.4. Регионални центрове за подкрепа процеса на приобщаващото образование (РЦПППО);
7.5. Национална астрономическа обсерватория с планетариум „Николай Коперник“ – Варна;
7.6. Държавни висши училища (ДВУ);
7.7. Общински и държавни училища (ОДУ), детски градини, центрове за подкрепа на личностното развитие (ЦПЛР)
7.8. Асоциация на департаментите за квалификация на учителите (АДКУ)
8. СРОК НА ИЗПЪЛНЕНИЕ
Дейностите по националната програма по Модул 1 и Модул 3 се изпълняват в срок до 10.12.2024 г., а по Модул 2 приключват в 2025 г. поради дългосрочност на обученията.
9. МЕХАНИЗЪМ ЗА НАБЛЮДЕНИЕ И ОТЧИТАНЕ ИЗПЪЛНЕНИЕТО НА ПРОГРАМАТА
8
При реализацията на дейностите за изпълнението на целите на националната програма се осъществява мониторинг на изпълнението на дейностите, извършвани от бенефициентите.
Мониторингът се реализира чрез наблюдения на място или онлайн при изпълнение на дейностите; мониторинг по документи; мониторинг чрез анкети, срещи, разговори с учители, директори и други педагогически специалисти, обучители и др., вкл. и онлайн.
За улесняване получаването и анализа на обратна връзка от участниците в дейностите на националната програма са предвидени единен регистър на участниците и единна анкетна карта.
Механизмът за реализиране на мониторинга и използваните инструменти се утвърждават със заповед на министъра на образованието и науката.
10. ДЕМАРКАЦИЯ И ДОПЪЛНЯЕМОСТ С ДРУГИ НАЦИОНАЛНИ ПРОГРАМИ ИЛИ ПРОЕКТИ, ФИНАНСИРАНИ ОТ ЕВРОПЕЙСКИ ИЛИ ДРУГИ МЕЖДУНАРОДНИ ИЗТОЧНИЦИ НА ФИНАНСИРАНЕ
10.1. Дейностите и средствата по националната програма не могат да дублират дейности и средства с еднакво предназначение по други национални програми за развитие на образованието, друго национално финансиране, фондовете на Европейския съюз, както и други донорски програми, което се декларира от съответния бенефициент, подал проектно предложение/искане за финансиране.
10.2. Декларацията по т. 10.1 е задължителна и следва да съдържа следния текст: „Декларирам, че дейностите, за които кандидатствам, не са финансирани по друг проект, програма или каквато и да е друга финансова схема или процедура от националния бюджет, бюджета на общността или друга донорска програма“.
11. ДОПУСТИМИ ДЕЙНОСТИ И СРОК НА ИЗПЪЛНЕНИЕ
11.1 МОДУЛ 1 – дейности:
11.1.1. Обучения на новоназначени учители за въвеждане в професията, професионално и кариерно развитие. Наставничество.
11.1.2. Модулна програма за обучение на новоназначени директори – практически обучения и наставничество.
11.1.3. Майсторски класове – подходи за формиращо оценяване и преподаване в контекста на НВО и ДЗИ; преподаване, насочено към повишаване на четивната грамотност на учениците за придобиване на умения за извличане на информация по качествен начин и
9
нейното обработване и анализиране при вземането на решения, повишаване резултатите и качеството на подготовка на децата и учениците.
11.1.4. Обучение на училищните психолози и педагогически съветници в посока себерефлексия и чувствителност към кризисни ситуации. Развитие на умения на училищните психолози за работа с групи (работа в класовете; с екипите учители). Повишаване на квалификацията им в посока разбиране на личностовата динамика в съответствие с етапите на възрастта; работа по превенция и разрешаване на конфликти и интервенция в ситуация на криза.
11.1.5. Обучение на педагогически специалисти за самооценка и управление на качеството;
11.1.6. Прилагане на компетентностния подход и повишаване на компетентностите на учителите, вкл. образователно и социално приобщаване;
11.1.7. Нови технологии и изкуствен интелект в образованието;
11.1.8. Конференции и форуми за представяне на изследвания, педагогически опит и актуални теми за образованието с цел мотивация за професионално развитие на учители, директори другите педагогически специалисти.
11.2. МОДУЛ 2
Изпълнение на дейности по програмата от ДВУ по Модул 2 за придобиване на допълнителна професионална квалификация (ПК) учител по учебен предмет за учители, заети в системата на предучилищното и училищното образование, които формират част от годишната си норма преподавателска заетост по предмет, по който не са специалисти (с приоритет за придобиване на ПК „учител по математика“, „учител по биология и здравно образование“, „учител по български и литература“, „учител по история и цивилизации“, „учител по физическо възпитание и спорт“, „учител по религия“);
11.2.1. Подаване на заявление в РУО по образец с приложени копия на диплома за придобита образователно-квалификационна степен (ОКС) с професионална квалификация „учител по…“ съгласно изискванията в Приложение № 1 към чл. 10 на Наредба № 15/22.07.2019 г. за статута и професионалното развитие на учителите, директорите и другите педагогически специалисти за заемане на длъжността (Наредба №15/2019г.); препис-извлечение от трудова книжка, доказващ професионален опит; професионална автобиография; мотивационно писмо; препоръка или подкрепящо писмо от настоящия работодател.
11.2.2. Утвърждаване от началниците на регионалните управления на списъци от извършения подбор на участници за включване в програмата за придобиване на допълнителна ПК „учител по…“ и предоставянето им на МОН.
10.2.3. Сключване на споразумения с ДВУ
10
10.2.4. Сключване на тристранни договори между МОН, участниците в програмата и директора на училището.
12. ДОПУСТИМИ РАЗХОДИ И ЕТАПИ НА ФИНАНСИРАНЕ
Финансирането на дейностите по програмата се извършва на база утвърдена план-сметка от министъра на образованието и науката.
12.1. Модул 1. Дейности, изпълнявани от НЦПКПС, РЦПППО, РУО и общински и държавни училища (ОДУ)
12.1.1. Финансиране се предоставя след представяне в МОН на заявка/доклад с приложени документи – програми за обучение, график на обученията, план-сметка и списък на обучителите с информация за образование, квалификация и професионален опит и съгласуването им от отдел „Квалификация на педагогическите специалисти“;
12.1.2 При заявено искане за финансиране по програмата от НЦПКПС, РЦПППО, РУО и ОДУ може да се предоставят авансово средства в размер до 50% от сумата за квалификационната дейност съгласно представената план-сметка за финансиране дейностите по Националната програма, утвърдена от директора/ректора на образователната институция;
12.1.3. Окончателно плащане до размера на реално извършения разход, но не повече от утвърдените средства по план-сметката за дейността, се предоставя след подаден в МОН доклад с приложен финансов отчет за изпълнената дейност;
12.1.4. Прилага се принципът на споделеното финансиране - чрез осигуряване на средства от бюджета на образователните институции за пътни разходи за участниците, когато квалификационните дейности се провеждат извън населеното място, в което живеят участниците.
Предоставянето на финансиране за извършване на квалификационни дейности, които са включени в утвърдения годишен план за дейността на РУО, се осъществява от РУО съгласно условия и ред, утвърдени от министъра на образованието и науката.
Допустими разходи за майсторските класове – за обучителни материали, за граждански договори за ръководител и/или научен ръководител, за средства за дневни и нощувки на участниците (за присъствената част, която е не-по-малко от 16 часа или за цялата продължителност 32 часа, ако изцяло се провежда присъствено), за административни разходи, наеми на зали и техническо обезпечаване.
12.2. Модул 2. Изпълнение на дейности по програмата, изпълнявани от ДВУ
11
Финансиране на такси за обучение във висшите училища в размер до 1600 лв. за един участник, определени в споразумения между МОН и висшите училища, които ще обучават по настоящата програма за съответния брой на обучаваните лица по Модул 2 на програмата.
12.2.1. ДВУ представят проектни предложения за изпълнение на конкретни дейности/обучения, с ДВУ се сключват договори, в които се посочват: етапите на изпълнение на дейностите, начинът на предоставяне на финансирането по програмата и срокът за отчитане на извършените дейности и изразходваните средства.
12.2.2. ДВУ предоставят в МОН информация за наличие на програмна акредитация по професионално направление от област на висше образование „Педагогически науки“ или по професионално направление, съответстващо на учебен предмет от училищната подготовка съгласно Класификатора на областите на висше образование и професионалните направления;
МОН уведомява ДВУ за участниците в програмата и получава обратна връзка за възможностите за обучение;
12.2.3. За обучение на участниците по Модул 2 се сключване на споразумения с ДВУ;
12.2.4. Финансирането на ДВУ за изпълнение на дейностите се извършва след представена информация за наличие на програмна акредитация по професионално направление от област на висшето образование „Педагогически науки“ или по професионално направление, съответстващо на учебен предмет от училищната подготовка, сключено споразумение и заповед за зачисляване на участниците.
12.3. Модул 3. Провеждане на квалификационни дейности по международни споразумения и програми
Реализирането на обученията на учителите в ЦЕРН логистично се организирани от Националната астрономическа обсерватория с планетариум „Николай Коперник“ – Варна, като средствата се предоставят на два етапа:
• авансово – до 80% от общата сума, определена в план-сметката
• окончателно – до реално извършения разход, но не повече от утвърдената сума в план-сметката за обученията по дейности. Финансирането се предоставя след доклад от бенефициента/тите с приложени отчетни документи
• финансират се разходи за такса участие, пътни, нощувки и застраховки на обучаемите
• обучения на педагогически специалисти в „Яд Вашем“:
• финансират се разходите за пътни, дневни пари, застраховки и заплащане към „Яд Вашем“ на таксата за участие в размер на 50 щ. д. на участник съгласно Меморандума за разбирателство между Министерството на образованието и науката (МОН) на Р България
12
и „Яд Вашем“, Мемориален център за жертвите и героите на Холокоста на Държавата Израел. Средствата се предоставят еднократно.
13. УСЛОВИЯ И РЕД ЗА КАНДИДАТСТВАНЕ
13.1. МОДУЛ 1
13.1.1. Изисквания към провеждането на обучения.
• Минималният брой на обучаемите в група е 15 и следва да бъде съобразен с методиката за провеждане на квалификационни дейности и с планираното от обучителя разпределение по групи за практическа работа по казуси от тематиката на обучението.
• обученията на педагогическите специалисти са в присъствена или в частично присъствена форма при спазване на изискванията на Наредба № 15/22.07.2019 г.
Общи изисквания към участниците:
• Да притежават образователно-квалификационна степен на висше образование „бакалавър” или „магистър” по специалност от професионално направление, съответстващо на посочените от Приложение № 1 към чл. 10 от Наредба № 15/22.07.2019 г.;
• Да заемат длъжности в системата на предучилищното и училищното образование.
• Подбор на участници по дейности в Модул 1 – подборът се извършва от съответното РУО.
13.1.2. За майсторските класове - общи изисквания:
• Всяко РУО организира процес по номинации за водещи на майсторски класове сред педагогическите специалисти в региона.
• Доклад от началника на РУО или декан на факултет на висше училище до ръководителя на националната програма, съдържащ програма, график и проект на план-сметка;
• Всеки майсторски клас е поредица от обучително-практически сесии. Водещият представя опита/практиката си, като същевременно с това дава практическа задача на участниците в класа. Те разработват своя идея/практика, която при възможност прилагат с учениците си. На последната сесия от майсторския клас всички участници представят идеите си и споделят наученото от приложението с учениците.
• Списък по образец на участниците с участник - име и фамилия; длъжност, телефон за връзка и електронна поща в edu.mon; област; община, населено място, месторабота - училище/ДГ/Център; код по админ;
• Проекти на граждански договори (ако има такива);
• Предложение за очакван документиран резултат от работата на майсторския клас (според темата и спецификата на дейността) и др. Например готови ресурси, разработени
13
интегрирани уроци, тестове и др. Възможност за медийно отразяване и организиране на съпътстващи събития и изяви.
a) Изискванията към проектните предложения:
• актуална тематична насоченост, свързана с приоритетите на МОН и спецификата на съответните области;
• възможност за включване на педагогически специалисти от съседни (гранични) области на РУО, което кандидатства за одобрение, на територията на което се реализира майсторският клас;
• практическа приложимост, ориентирана към резултатите на учениците;
• осигурена възможност за персонализирана обратна връзка между ръководителя и/или научния ръководител;
• осигурена възможност за документиран резултат/ продукт, медийно отразяване и др.
b) Изисквания към ръководител на майсторски клас – да има мотивация да изпълнява дейността, да има доказан добър практически опит по темата, да работи с ученици в момента и да има референция от експерт началник на РУО;
c) Изисквания към научен ръководител (академичен консултант) на майсторски клас (ако в проектното предложение е предвиден) - да представи професионална биография, от която е виден научен интерес и практика, свързана с темата на майсторския клас;
d) Изисквания към участниците в майсторски клас – да имат професионален интерес и професионален опит, свързан с темата на майсторския класи/или референция от директор или експерт от РУО; Изискване за минимален брой участници – 15;
e) Изисквания за апробация на качеството: на конкурсен принцип се включват 40 училища (минимум по едно от всяка област);
• Всяко училище (от включените в апробирането 40 училища) създава комисия от трима членове, която да отговаря за приложението на стандарта за качество‘
• Обучение на всички комисии за приложение на инструменти за управление на качеството;
• Подкрепа от представител на РУО за създаването и проследяването на напредък по план за развитие на качеството;
• Участващите 40 училища получават допълнителна подкрепа в размер на 2000 лева за финансирането на дейности, свързани с развитие на качеството: участие в обучения, конференции и/или наемане на външни консултанти/ментори.
13.2. МОДУЛ 2
Общи изисквания към участниците:
14
• Да притежават образователно-квалификационна степен на висше образование „бакалавър” или „магистър” по специалност от професионално направление, съответстващо на посочените от Приложение № 1 към чл. 10 от Наредба № 15/22.07.2019 г.
• Да заемат длъжности на учител, (вкл. старши, главен и ресурсен), директор, заместник-директор или друг педагогически специалист, които формират част от годишната си норма преподавателска заетост по предмет, по който не са специалисти.
• За включване в обучение за придобиване на допълнителна професионална квалификация „учител по религия“: учители (начални учители, учители с придобита професионална квалификация „учител по история“, „учител по философия“ и назначени на трудов договор в училище).
• Подбор на участници по дейности в Модул 2 – подборът се извършва от съответното РУО.
Кандидатстване по Модул 2 на програмата:
Подаване от кандидатите на заявление в РУО по образец с приложени копия на диплома за придобита образователно-квалификационна степен (ОКС) с професионална квалификация „учител по…“ съгласно изискванията в Приложение № 1 към чл. 10 на Наредба № 15/22.07.2019 г. за заемане на длъжността; препис-извлечение от трудова книжка, доказващ професионален опит; професионална автобиография; мотивационно писмо; препоръка или подкрепящо писмо от настоящия работодател.
Участниците следва да отговарят на следните изисквания:
• Професионален опит като учител, да притежават висше образование от професионалните направления и специалности в съответствие с Приложение № 1 към чл. 10 на Наредба
№ 15/22.07.2019 г. относно изискванията за заемане на длъжностите „учител по…“;
• Назначени са в училище на длъжност „учител“ с професионална квалификация „учител по…“ и формират част от годишната си норма преподавателска заетост по предмет, по който не са специалисти;
• Изпълняват норма преподавателска работа, като в рамките й или извън нея преподават по учебен предмет, по който не са специалисти, в същото или в друго училище или изпълняват норма преподавателска работа, като преподават като неспециалисти в повече от едно училище;
• Заявена възможност от ДВУ пред МОН за провеждане на обучението;
• Сключен тристранен договор между МОН, участниците в програмата и директора на училището.
13.3. МОДУЛ 3
15
Подборът се извършва от комисия, определена със заповед на министъра на образованието и науката, която разработва критерии, минимални изисквания, образци на документи за кандидатстване, извършва допускане и класиране на кандидатите и подготвя за публикуване информация за официалната страница на МОН.
14. ПРОЦЕДУРА ЗА РАЗГЛЕЖДАНЕ И ОДОБРЕНИЕ НА ПРОЕКТНИТЕ ПРЕДЛОЖЕНИЯ
14.1. Квалификационни дейности по Модул 1 - майсторски класове:
1. Бенефициенти за майсторските класове – 28 РУО;
2. Публикуване на сайта на МОН на информация за кандидатстване и срокове за проектни предложения;
3. Комисия, определена от министъра, разглежда и одобрява проектите, които са постъпили в МОН по критерии, утвърдени от министъра;
4. Списъците с одобрените проекти се публикуват на сайта на МОН;
5. Финансирането се извършва на два етапа – предварително до 50% от стойността на проекта на план-сметката и окончателно – след отчитане на дейността.
14.2. Изпълнение на дейности по програмата от ДВУ по Модул 2 за придобиване на допълнителна ПК учител по учебен предмет
a) Началниците на регионалните управления на образованието предоставят на МОН утвърдени списъци от извършения подбор на участници за включване в програмата за придобиване на допълнителна квалификация;
b) ДВУ представят проектни предложения за изпълнение на конкретни дейности/обучения, с ДВУ се сключват договори, в които се посочват: етапите на изпълнение на дейностите, начинът на предоставяне на финансирането по програмата и срокът за отчитане на извършените дейности и изразходваните средства;
c) ДВУ предоставят в МОН информация за наличие на програмна акредитация по професионално направление от област на висше образование „Педагогически науки“ или по професионално направление, съответстващо на учебен предмет от училищната подготовка съгласно Класификатора на областите на висше образование и професионалните направления;
d) МОН уведомява ДВУ за участниците в програмата и получава обратна връзка за възможностите за обучение;
e) Сключване на споразумения с ДВУ за обучение на участниците по Модул 2;
16
f) Финансирането на ДВУ за изпълнение на дейностите се извършва след представена информация за наличие на програмна акредитация по професионално направление от област на висшето образование „Педагогически науки“ или по професионално направление, съответстващо на учебен предмет от училищната подготовка, сключено споразумение и заповед за зачисляване на участниците.
14.3. Провеждане на квалификационни дейности по Модул 3
Подборът се извършва от комисия, определена със заповед на министъра на образованието и науката, която разработва критерии, минимални изисквания, образци на документи за кандидатстване, извършва допускане и класиране на кандидатите и подготвя за публикуване информация за официалната страница на МОН.
15. ОТЧИТАНЕ НА ПРОЕКТИТЕ
15.1. Срокове за отчитане на дейностите:
• За обучения в страната – до 30 август (за обучения, които са проведени до 30.07.2024 г.); до 30 септември (за обучения, които са проведени до 30.08.2024 г.); до 30 октомври (за обучения, които са проведени до 30.09.2024 г.); до 10 ноември (за обучения, които са проведени до 30.10.2024 г.); до 15 декември (за обучения, които са проведени до 10.12.2024г.);
• За обучения в чужбина, майсторски класове и форуми – в едномесечен срок след провеждането, но не по-късно от 15.12.2024 г.
15.1.1. НЦПКПС се отчита на етапи, предвид това, че изпълнява повече обучения.
15.1.2. за Майсторските класове:
• отчетен доклад, съдържащ анотация, програма и график;
• утвърдена план-сметка, списък по образец на участниците с участник - име и фамилия; длъжност, телефон за връзка и електронна поща в edu.mon; област; община, населено място, месторабота - училище/ДГ/Център; код по админ;
• граждански договори;
• финансов отчет с хронологично приложени фактури и документиран резултат от работата на майсторския клас (статии, снимки, видео, презентации, готови ресурси, разработени интегрирани уроци, тестове и др. според темата и спецификата на дейността).
15.2. Държавни висши училища:
• В 10-дневен срок след подписване на споразумението за провеждане на едногодишни обучения за придобиване на професионална квалификация учител по учебен предмет висшите училища издават заповед за зачисляване в едногодишно обучение по учебна програма за придобиване на професионална квалификация „учител по…“ учебен предмет
17
за всеки одобрен участник в националната програма и изпращат в МОН списък със зачислените в програмите участници.
• В 30-дневен срок след приключване на обученията предоставят на ръководителя на националната програма доклад за изпълнение на дейностите - успешно завършили обучението участници по програмата, както и броя на издадените свидетелства за придобиване на професионална квалификация „учител“ по учебен предмет като допълнителна професионална квалификация.
15.3. Регионални управления на образованието:
15.3.1. по Модул 1 - представен в МОН доклад с приложен финансов отчет за изпълнената дейност с пакет документи, описан в процедурата за провеждане на обученията от РУО.
15.3.2. по Модул 2 - след направения подбор на кандидатите в РУО се изпращат списъци с одобрени участници към МОН за включване в обучения във ДВУ.
15.4 Общински и държавни училища:
15.3.1. по Модул 1 - представен в МОН доклад с приложен финансов отчет за изпълнената дейност с пакет документи, описан в процедурата за провеждане на обученията от училищата
Приложение № 6 към т. 1, буква „е“
НАЦИОНАЛНА ПРОГРАМА
„КВАЛИФИКАЦИЯ НА ПЕДАГОГИЧЕСКИТЕ СПЕЦИАЛИСТИ“
1. НЕОБХОДИМОСТ ОТ ПРОГРАМАТА
Националната програма е разработена в съответствие с приоритетна област 3 “Мотивирани и креативни учители” на Стратегическата рамка за развитие на образованието, обучението и ученето в Република България (2021-2030) и покрива потребности както на новоназначените учители за тяхното адаптиране в училищната образователната среда, така и актуализиране на знания, умения, отношения и придобиване на нови компетентности от педагогическите специалисти в съответствие с динамичните процеси, протичащи в съвременния свят.
Професионалната, социалната и личностната подкрепа за учителите, директорите и другите педагогически специалисти е условие за формиране на мотивация за реализиране в учителската професия и стремеж към професионално развитие. Дейностите в програмата са разработени и осигуряват необходимия системен подход за реализация на квалификациите и повишаване резултатите на учениците.
2. ЦЕЛИ И ОБХВАТ НА ПРОГРАМАТА
Целите на Националната програма са насочени към осигуряване на квалифицирани учители по учебните предмети за училища с малък брой паралелки; усъвършенстване и обогатяване на ключовите компетентности на педагогическите специалисти за повишаване качеството на обучението, възпитанието и социализацията на децата и учениците в образователните институции чрез участието им в обучения, форуми и конференции.
Националният обхват на програмата включва: дейности за подкрепа на новоназначени учители и директори; обучения за продължаваща квалификация за повишаване на компетентностите на учители, директори и други педагогически специалисти; провеждане на професионални форуми и конференции за мотивация и обмен на педагогически опит, методическа подкрепа и изграждане на професионални общности; участие в учителски програми по международни споразумения, по които Република България (Министерството на образованието и науката) е страна; обучения във висши училища за учители, заети в системата на училищното образование за придобиване на професионална квалификация „учител“ по учебен предмет; осъществяване на мониторинг на дейностите, изследване на процесите и анализ на резултатите от дейностите по програмата.
2
3. БЮЖЕТ НА ПРОГРАМАТА
Бюджет на програмата: 1 496 000 лв. НП "КВАЛИФИКАЦИЯ НА ПЕДАГОГИЧЕСКИТЕ СПЕЦИАЛИСТИ" МОДУЛИ НА ПРОГРАМАТА: бюджет в лв.
МОДУЛ 1 Подкрепа на новоназначени учители и директори и продължаваща квалификация за повишаване на компетентностите на учители, директори и други педагогически специалисти
1 240 000
МОДУЛ 2 Придобиване на професионална квалификация „учител по…“ , като допълнителна професионална квалификация на заети в системата на предучилищното и училищното образование учители
128 000
МОДУЛ 3 Международно сътрудничество в областта на квалификацията на педагогическите специалисти - обучения по международни споразумения за обучение на учители
123 000
Мониторинг на програмата, изследване и анализ на резултатите
5 000
Общо
1 496 000
4. ДОПУСТИМИ БЕНЕФИЦИЕНТИ
- Министерство на образованието и науката (МОН);
- Национален център за повишаване квалификацията на педагогическите специалисти (НЦПКПС);
- Регионални управления на образованието (РУО);
- Регионални центрове за подкрепа процеса на приобщаващото образование (РЦПППО);
- Национална астрономическа обсерватория с планетариум „Николай Коперник“ – Варна;
- Държавни висши училища (ДВУ);
- Общински и държавни училища, детски градини, центрове за подкрепа на личностното развитие (ЦПЛР)
5. ДЕЙНОСТИ ПО ПРОГРАМАТА Модул 1: Подкрепа на новоназначени учители и директори и продължаваща квалификация за повишаване на компетентностите на учители, директори и други педагогически специалисти.
Дейност 1. Компетентностен подход, постигане на образователни резултати, професионално развитие и наставничество.
№ Тема
Д1.1
Наставничество, въвеждане в професията, професионално и кариерно развитие.
Д1.2
Актуализирани учебни програми в прогимназиален етап (5-7 клас).
3
Д1.3
Специфика на учебното съдържание в контекста на ДЗИ и умения за създаване на тестове и задачи за подготовка на ученици.
Д1.4
Съвременни методи и подходи за развитие на логическо, творческо и критично мислене на учениците.
Д1.5
Умения и компетентности на учители, преподаващи по чужд език, свързани с програмата за международно оценяване PISA 2025.
Д1.6
Повишаване на финансовата и икономическата грамотност на учениците.
Д1.7
Въвеждане и прилагане на проектно-базиран метод.
Д1.8
Програмиране на изкуствен интелект; Програмиране на роботи; Електромобили; Класически и нови химични технологии и биотехнологии и контрол на продукти.
Д1.9
Повишаване резултатите и качеството на подготовка на децата и учениците.
Д1.10
Създаване на професионална учебна общност в образователната институция.
Д1.11
Киберсигурност. Безопасен интернет.
Дейност 2. Повишаване на компетентностите за управление на образователните институции, лидерство в образованието за ефективна организация на училищните дейности и координация на педагогическите екипи. № Тема
Д2.1
Стратегическо планиране при управление на образователната институция.
Д2.2
Ролята на директора при прилагането на компетентностния подход в образователната институция.
Д2.3
Ролята на директора при прилагането на подходи за развитие на логическо, творческо и критично мислене и преход от преподаване на знания към изграждане на ключови компетентности.
Д2.4
Лидерски умения за разрешаване на конфликти, повишаване на управленските компетентности и комуникация с родители.
Д2.5
Атестирането като процес на оценяване.
Д2.6
Управление на образователната институция в условията на криза.
Д2.7
Практически обучения за новоназначени директори.
Д2.8
Проследяване реализацията на завършилите професионално образование и обучение.
Д2.9
Училищно лидерство. Създаване на професионална учебна общност в образователната институция.
Дейност 3. Възпитание и ценности, образователно и социално приобщаване, изграждане на училищни екипи за ефективно преподаване. № Тема
Д3.1
Изграждане на приобщаваща среда в детската градина. Методи и подходи за работа с деца в риск.
Д3.2
Умения за преодоляване на обучителните затруднения на деца и ученици, които не владеят добре български език, както и за преподаване на българския език като чужд.
4
Д3.3
Приобщаване на деца/ученици със специални образователни потребности, от уязвими групи, включително роми, на търсещи или получили международна закрила и мигранти.
Д3.4
Училищни екипи за ефективно преподаване.
Дейност 4. Организиране и провеждане на форуми и конференции за представяне на добри практики, анализи от изследвания, мотивация и информация за възможностите за професионално развитие на учителите, директорите и другите педагогически специалисти. № Тема
Д3.1
Национална конференция на младите учители.
Д3.2
Форуми за мотивация и професионално развитие на учители и директори и другите педагогически специалисти.
Темите по дейностите могат да включват повече от едно обучение. При възникнала необходимост по време на изпълнението на Модул 1, дейностите могат да бъдат допълвани с допълнителни теми съгласно условия и ред одобрени от министъра на образованието и науката.
Модул 2: Придобиване на професионална квалификация „учител по…“ като допълнителна професионална квалификация на заети в системата на предучилищното и училищното образование учители № Дейности
1
Заявяване на необходимост от обучение на учител, подбор на кандидатите, утвърждаване от РУО и представяне в МОН на списък с определените участници за включване в програмата.
2
Сключване на тристранни договори за обучение между МОН, директора на училището и одобрения за включване в програмата педагогически специалист за финансиране на едногодишно обучение за придобиване на професионална квалификация „учител по…“ като допълнителна професионална квалификация.
3
Уведомяване от МОН на висшите училища за одобрените участници и зачисляване на всеки от включените за едногодишно обучение за придобиване на допълнителна квалификация „учител“ по учебен предмет.
Модул 3: Международно сътрудничество в областта на квалификацията на педагогическите специалисти - обучения по международни споразумения за обучение на учители № Дейности
Д3.1
Учителска програма на Образователния център в ЦЕРН – природни науки.
Д3.2
Учителска програма на Образователния център в ЦЕРН – професионална подготовка в област на „Образование“, „Техника“ и „Информатика“ от Списъка на професиите на професионално образование и обучение и на учители по учебните предмети информатика и информационни технологии от общообразователната подготовка или в занимания по интереси в ЦПЛР по направление „Техника“ и „Информатика“.
Д3.3
Обучения на педагогически специалисти в „Яд Вашем“.
Д3.4
Еуропроф.
5
6. ДОПУСТИМИ РАЗХОДИ И ЕТАПИ НА ФИНАНСИРАНЕ
Модул 1. Допустими са разходи, извършвани от бенефициентите, за: възнаграждения на обучителите; техническо обезпечаване на обучението; издаване на удостоверения за присъдени квалификационни кредити; обучителни материали; нощувки, храна и кафе-паузи за обучаемите (когато обучението е в присъствена форма); за изследвания, анализи, мониторинг, форуми и конференции. Предоставянето на финансирането е на два етапа – авансово до 50% от одобрените средства за дейността и окончателно - до размера на реалния разход, но не повече от 50%.
Модул 2. Такси за обучение във висшите училища в размер до 1600 лв. за един участник, определени в споразумения между МОН и висшите училища, които ще обучават по настоящата програма за съответния брой на обучаваните лица по Модул 2 на програмата. Финансиране на ДВУ за изпълнение на дейностите чрез трансфер по бюджетите.
Модул 3, дейностите се финансират, както следва:
- Д 3.1 и Д 3.2. финансират се разходи за такса участие, пътни, нощувки и застраховки на обучаемите и средствата се предоставят на два етапа за обученията;
- Д3.3. финансират се разходите за пътни, дневни пари, застраховки и заплащане към „Яд Вашем“ на таксата за участие в размер на 50 щ. д. на участник, съгласно Меморандума за разбирателство между Министерството на образованието и науката (МОН) на Р България и „Яд Вашем“, Мемориален център за жертвите и героите на Холокоста на Държавата Израел. Средствата се предоставят еднократно.
- Д.3.4 финансиране на Втори етап – учителите по чужди езици, постигнали В1, да продължат своето образование в български университет за постигане на С1 в продължение на 12 месеца, за да получат професионална квалификация „учител по испански език“, съгласно Меморандум за разбирателство между Министерството на образованието и науката на Република България и Министерството на образованието, културата и спорта на кралство Испания за прилагане на програмата ЕУРОПРОФ за обучение по испански език на български учители по други чужди езици или по учебни предмети от държавните и общинските училища. Средствата се предоставят еднократно.
Министърът на образованието и науката утвърждава план-сметка на програмата по модули.
7. СРОК НА ИЗПЪЛНЕНИЕ
Дейностите по Модул 1 и Модул 3, Д3.3 се изпълняват в срок до 10.12.2023 г. Дейностите по Модул 2 могат да бъдат приключени в учебната 2023/2024 г.
6
8. ОЧАКВАНИ РЕЗУЛТАТИ И ПОКАЗАТЕЛИ ЗА ИЗПЪЛНЕНИЕ
Модул 1
4000 бр. учители, директори и други педагогически специалисти
Модул 2
80 бр. учители
Модул 3
85 бр. учители
9. УСЛОВИЯ И РЕД ЗА ПРЕДОСТАВЯНЕ НА ФИНАНСИРАНЕТО
Квалификационни дейности по Модул 1, изпълнявани от НЦПКПС, РЦПППО и РУО:
- Финансират се от МОН след представяне на заявка/доклад с приложени документи –програми за обучение, график на обученията, план-сметка и списък на обучителите с информация за образование, квалификация и професионален опит;
- При заявено искане за финансиране по програмата от НЦПКПС, РЦПППО и РУО се предоставя авансово плащане на средства до 50% от сумата за квалификационната дейност, утвърдена с план-сметката за финансиране дейностите по Националната програма;
- Окончателно плащане се предоставя след подаден в МОН доклад с приложен финансов отчет за изпълнената дейност и е до размера на реално извършения разход, но не повече от утвърдените средства по план-сметката за дейността.
- Прилага се принципът на споделеното финансиране - чрез осигуряване на средства от бюджета на образователните институции за пътни разходи за участниците, когато квалификационните дейности се провеждат извън населеното място, в което живеят участниците.
Предоставянето на финансиране за извършване на квалификационни дейности, които са включени в утвърдения годишен план за дейността на РУО, се осъществява от РУО съгласно условия и ред, утвърдени от министъра на образованието и науката.
Изпълнение на дейности по програмата от ДВУ по Модул 2 за придобиване на допълнителна професионална квалификация „учител по…“:
- ДВУ представят проектни предложения за изпълнение на конкретни дейности/обучения, с ДВУ се сключват договори, в които се посочват: етапите на изпълнение на дейностите, начинът на предоставяне на финансирането по програмата и срокът за отчитане на извършените дейности и изразходваните средства.
- ДВУ предоставят в МОН информация за наличие на програмна акредитация по професионално направление от област на висше образование „Педагогически науки“ или по професионално направление, съответстващо на учебен предмет от училищната подготовка съгласно Класификатора на областите на висше образование и
7
професионалните направления, съответстващо на учебен предмет от училищната подготовка съгласно Класификатора на областите на висше образование и професионалните направления;
- МОН уведомява ДВУ за участниците в програмата и получава обратна връзка за възможностите за обучение;
- Сключване на споразумения с ДВУ за обучение на участниците по Модул 2;
- Финансиране на ДВУ за изпълнение на дейностите чрез трансфер по бюджетите след представена информация за наличие на програмна акредитация по професионално направление от област на висшето образование „Педагогически науки“ или по професионално направление, съответстващо на учебен предмет от училищната подготовка, сключено споразумение и заповед за зачисляване на участниците.
Провеждане на квалификационни дейности по Модул 3
Реализирането на обученията на учителите в ЦЕРН логистично се организирани от Националната астрономическа обсерватория с планетариум „Николай Коперник“ – Варна, като средствата се предоставят на два етапа:
- авансово – до 80 % от общата сума, определена в план-сметката
- окончателно – до реално извършения разход, но не повече от утвърдената сума в план-сметката за обученията по дейности. Финансирането се предоставя след доклад от бенефициента/тите с приложени отчетни документи.
10. ИЗИСКВАНИЯ И ПРОЦЕДУРА ЗА ИЗПЪЛНЕНИЕ И УЧАСТИЕ В ДЕЙНОСТИТЕ НА ПРОГРАМАТА
Модул 1
Изисквания към провеждането на обучения.
- Максималният брой на обучаемите в група е до 30 и следва да бъде съобразен с методиката за провеждане на квалификационни дейности и с планираното от обучителя разпределение по групи за практическа работа по казуси от тематиката на обучението.
- обученията на педагогическите специалисти са в присъствена или в частично присъствена форма при спазване на изискванията на Наредба №15/22.07.2019 г.
Общи изисквания към участниците:
- Да притежават образователно-квалификационна степен на висше образование „бакалавър” или „магистър” по специалност от професионално направление, съответстващо на посочените от Приложение № 1 към чл. 10 от Наредба № 15/22.07.2019 година за статута и професионалното развитие на учителите, директорите и другите педагогически специалисти, издадена от министъра на образованието и науката;
8
- Да заемат длъжности на учител, (вкл. старши, главен и ресурсен), директор, заместник-директор или друг педагогически специалист;
- За включване в обучение за придобиване на допълнителна професионална квалификация „учител по религия“: учители (начални учители, учители с придобита професионална квалификация „учител по история“, „учител по философия“ и назначени на трудов договор в училище).
- Подбор на участници по дейности в Модул 1 – подборът се извършва от съответното РУО
Модул 2
Кандидатстване по Модул 2 на програмата:
Подаване на заявление в РУО по образец с приложени копия на диплома за придобита образователно-квалификационна степен (ОКС) с професионална квалификация „учител по…“ съгласно изискванията в Приложение № 1 към чл. 10 на Наредба № 15/22.07.2019 г. за статута и професионалното развитие на учителите, директорите и другите педагогически специалисти за заемане на длъжността; препис-извлечение от трудова книжка, доказващ професионален опит; професионална автобиография; мотивационно писмо; препоръка или подкрепящо писмо от настоящия работодател.
Участниците следва да отговарят на следните изисквания:
- Професионален опит като учител, да притежават висше образование от професионалните направления и специалности в съответствие с Приложение № 1 към чл. 10 на Наредба № 15/22.07.2019 г. за статута и професионалното развитие на учителите, директорите и другите педагогически специалисти относно изискванията за заемане на длъжностите „учител по…“
- Назначени са в училище на длъжност „учител“ с професионална квалификация „учител по…“ и формират част от годишната си норма преподавателска заетост по предмет, по който не са специалисти;
- Изпълняват норма преподавателска работа, като в рамките й или извън нея преподават по учебен предмет, по който не са специалисти, в същото или в друго училище или изпълняват норма преподавателска работа, като преподават като неспециалисти в повече от едно училище.
- Подборът на учители за включване в обучение „учител по религия“ се извършва от съответното РУО по квоти и критерии, определени от МОН въз основа на предварително проучване и съгласувани със съответното РУО. МОН уведомява ДВУ за участниците и получава обратна връзка за възможностите за обучение. В зависимост от заявената възможност от висшите училища да извършват обучението се сключват и договори с тях;
9
Началниците на регионалните управления на образованието предоставят на МОН утвърдени списъци от извършения подбор на участници за включване в програмата за придобиване на допълнителна квалификация „учител по …“.
Изисквания за провеждане на едногодишно обучение в ДВУ за придобиване на допълнителна професионална квалификация „учител по религия“:
- представено проектно предложение от ДВУ за провеждане на обучението съгласно нормативните изисквания за провеждане на едногодишно обучение за учител по религия;
- заявена възможност от ДВУ пред МОН за провеждане на обучението;
- сключен договор с ДВУ за обучение на участниците.
Модул 3
Подборът се извършва от комисия, определена със заповед на министъра на образованието и науката, която разработва критерии, минимални изисквания, образци на документи за кандидатстване, извършва допускане и класиране на кандидатите и подготвя за публикуване информация за официалната страница на МОН.
11. ОТЧИТАНЕ НА ИЗПЪЛНЕНИЕТО ОТ БЕНЕФИЦИЕНТИТЕ
Отчитането на изпълнението на дейностите от бенефициентите се извършва непосредствено след приключване на съответната дейност или в съответствие със сроковете, посочени в договорите с ДВУ.
НЦПКПС се отчита на етапи, предвид това, че изпълнява повече обучения.
Държавни висши училища:
- В 10-дневен срок след подписване на споразумението за провеждане на едногодишни обучения за придобиване на професионална квалификация „учител по..“ по учебен предмет висшите училища издават заповед за зачисляване в едногодишно обучение по учебна програма за придобиване на професионална квалификация „учител по…“ учебен предмет за всеки одобрен участник в националната програма и изпращат в МОН списък със зачислените в програмите участници.
- В 30-дневен срок след приключване на обученията предоставят на ръководителя на националната програма доклад за изпълнение на дейностите - успешно завършили обучението участници по програмата, както и броя на издадените свидетелства за придобиване на професионална квалификация „учител“ по учебен предмет като допълнителна професионална квалификация.
Регионалните управления на образованието:
- по Модул 1 - представен в МОН доклад с приложен финансов отчет за изпълнената дейност с пакет документи, описан в процедурата за провеждане на обученията от РУО.
10
- по Модул 2 - след направения подбор на кандидатите в РУО се изпращат списъци с одобрени участници към МОН за включване в обучения във ДВУ.
12. МОНИТОРИНГ НА ИЗПЪЛНЕНИЕТО
Мониторингът се осъществява от МОН, РУО и се допуска включването на външни експерти. Периодът на провеждане на мониторинга съвпада с периода на изпълнение на програмата и може да се осъществява чрез анкетни и мониторингови карти, отчетни документи, доклади, събиране на информация, работни срещи, наблюдение на обучения на участниците, както и наблюдения на уроци и други дейности на педагогически специалисти, които са в резултат от участие в програмата.
Допуска се изследването и анализа на резултатите да бъдат възлагани на външен изпълнител.
13. ДЕМАРКАЦИЯ И ДОПЪЛНЯЕМОСТ С ДРУГИ НАЦИОНАЛНИ ПРОГРАМИ ИЛИ ПРОЕКТИ, ФИНАНСИРАНИ ОТ ЕВРОПЕЙСКИ ИЛИ ДРУГИ МЕЖДУНАРОДНИ ИЗТОЧНИЦИ НА ФИНАНСИРАНЕ
13.1. Дейностите и средствата по националната програма не могат да дублират дейности и средства с еднакво предназначение по други национални програми за развитие на образованието, друго национално финансиране, фондовете на Европейския съюз, както и други донорски програми, което се декларира от съответния бенефициент, подал проектно предложение/искане за финансиране.
13.2. Декларацията по т. 13.1. е задължителна и следва да съдържа следния текст: „Декларирам, че дейностите, за които кандидатствам, не са финансирани по друг проект, програма или каквато и да е друга финансова схема или процедура от националния бюджет, бюджета на Общността или друга донорска програма“.
13.3. Участниците в програмата декларират, че не са участвали в идентични обучения, финансирани от фондовете на Европейския съюз, от друго национално финансиране, както и от други донорски програми.
НАЦИОНАЛНА ПРОГРАМА
„МОТИВИРАНИ УЧИТЕЛИ И КВАЛИФИКАЦИЯ“
1. НЕОБХОДИМОСТ ОТ ПРОГРАМАТА
Актуализирането на знания, умения и отношения на педагогическите специалисти в съответствие с динамичните процеси, протичащи в съвременния свят и придобиването на нови компетентности е от ключово значение за повишаване резултатите на учениците.
Привличането на специалисти от различни професионални области, както и специалистите с професионална квалификация „учител“, които в момента не работят в сферата, представляват сериозен човешки ресурс, чийто потенциал може да се използва пълноценно.
2. ЦЕЛИ И ОБХВАТ НА ПРОГРАМАТА 2.1 Цели на програмата:
2.2 Обхват на програмата:
Националната програма е разработена в съответствие с приоритетна област 3 “Мотивирани и креативни учители” на Стратегическата рамка за развитие на образованието, обучението и ученето в Република България (2021-2030).
Повишаване качеството и ефективността на обучението, възпитанието и социализацията на децата и учениците в образователните институции чрез кадрово обезпечаване, усъвършенстване и обогатяване на ключовите компетентности на педагогическите специалисти и прилагане на система за проследяване на ефекта от обученията за професионално развитие на учителите.
Обхват на програмата – национален.
Планираните дейности по програмата са групирани в модули, обхващащи:
- Обучения във висши училища за придобиване на професионална квалификация „учител“ по учебен предмет и ресурсни учители; наставничество за новоназначени по програмата учители без професионален опит;
- Краткосрочни обучения по актуални теми, като част от изпълнението на политиките за учителите, директорите и другите педагогически специалисти; научни изследвания, форуми и конференции;
- Обучения по международни споразумения, по които Република България (Министерството на образованието и науката) е страна;
3. БЮЖЕТ НА ПРОГРАМАТА
Бюджет на програмата за 2022 година: 2 509 452 лв.
Разпределение на общия бюджет за 2022 г. по модули:
Модул 1 „Обучение на нови за системата на училищното образование специалисти за придобиване на професионална квалификация „учител“ и подготовка за включването им в образователно-възпитателния процес в училища с недостиг на специалисти“* - 868 114 лв.
Модул 2 „Обучение на заети в системата на предучилищното и училищното образование педагогически специалисти за придобиване на допълнителна професионална квалификация „учител по…“, „ресурсен учител“ и „учител по религия“ - 276 000 лв.
Модул 3 „Надграждащо обучение на специалисти с висше образование с квалификация „учител“ без досегашен професионален опит като учители за включването им в образователно-възпитателния процес в училища, работещи с преобладаващ брой деца от уязвими групи“* - 361 388 лв.
Модул 4 „Продължаваща квалификация за учители, директори и други педагогически специалисти, изследвания, форуми и конференции“ - 1 004 000 лв.
Общ размер - 2 509 452 лв.
* В бюджетите на модулите (Модул 1 и Модул 3) за 2022 г. са включени и разходи за обучения във висши училища на участници в модулите и заплащане на учители-наставници от 2021 година.
4. ДОПУСТИМИ БЕНЕФИЦИЕНТИ
- Министерство на образованието и науката (МОН);
- Национален център за повишаване квалификацията на педагогическите специалисти (НЦПКПС);
- Регионални управления на образованието (РУО);
- Център за оценяване в предучилищното и училищното образование (ЦОПУО);
- Национална астрономическа обсерватория с планетариум „Николай Коперник“ –
Варна;
- Държавни висши училища (ДВУ).
- Общински и държавни училища, които са заявили необходимост от учители по учебни предмети и/или ресурсни учители;
- Специалисти с висше образование без придобита професионална квалификация „учител“; заети в системата учители за придобиване на допълнителна професионална квалификация „учител по…“, „учител по религия“ и „ресурсен учител“; учители и специалисти с висше образование без преподавателски опит.
5. ДЕЙНОСТИ ПО ПРОГРАМАТА
Модул 1: Обучение на нови за системата на училищното образование специалисти за придобиване на професионална квалификация „учител“ и подготовка за включването им в образователно-възпитателния процес в училища с недостиг на специалисти, което включва:
- Привличане и подбор на кандидати;
- Oбучение по предварително одобрена програма на висше училище за придобиване на професионална квалификация „учител“ и „учител по…“ в рамките на една година в зависимост от придобиваната професионална квалификация. Обучението следва да осигурява базовите педагогически и психологически знания и умения, нужни за ефективно преподаване;
- Интензивно надграждащо теоретично и практическо обучение преди постъпване в училище;
- Назначение с приоритет в училища, в които има недостиг на специалисти, и/или в училища, в които учениците са с ниски резултати, показващи ниска мотивация за учене и/или са от уязвими общности с нисък социално-икономически статус;
- Надграждащи обучения и супервизия от специалист с опит в практическа подкрепа на начинаещи учители по време на учебната година;
- Обучение на учители-наставници по утвърдени програми;
- Индивидуална подкрепа на новоназначените учители от учител-наставник.
Модул 2: Обучение на заети в системата на предучилищното и училищното образование педагогически специалисти за придобиване на допълнителна професионална квалификация „учител по…“, „учител по религия“ и „ресурсен учител“, което включва:
- Подбор на кандидатите, утвърждаване от РУО и представяне в МОН на списък с определените участници за включване в програмата.
- Уведомяване от МОН на висшите училища за одобрените участници за зачисляване за
едногодишно обучение за придобиване на допълнителна квалификация „учител“ по учебен предмет.
Модул 3: Надграждащо обучение на специалисти с висше образование с квалификация „учител“ без досегашен професионален опит като учители за включването им в образователно-възпитателния процес в училища, работещи с преобладаващ брой деца от уязвими групи, което включва:
- Привличане и подбор на кандидати;
- Интензивно надграждащо теоретично и практическо обучение преди постъпване в училище;
- Назначение с приоритет в училища, в които има недостиг на специалисти, и/или в училища, в които учениците са с ниски резултати, показващи ниска мотивация за учене и/или са от уязвими общности с нисък социално-икономически статус;
- Надграждащи обучения и супервизия от специалист с опит в практическа подкрепа на начинаещи учители по време на учебната година;
- Обучение на учители-наставници по утвърдени програми;
- Индивидуална подкрепа на новоназначените учители от учител-наставник.
Модул 4: „Продължаваща квалификация за учители, директори и други педагогически специалисти, изследвания, форуми и конференции“
1. Дейност 1: Продължаваща квалификация за учители за развитие на професионални компетентности, насочени към използване на компетентностния подход и постигане на образователни резултати. Обученията са обединени в следните тематични направления: 1.1. Обучения за иновативни методи и подходи за преподаване на учебното съдържание във II гимназиален етап по общообразователни учебни предмети - профилирана подготовка - XI и XII клас.
1.2. Обучения за придобиване на умения за обучение, съчетаващи обучение в класната стая и обучение от разстояние в електронна среда (хибридно обучение), както и в условия на криза.
1.3. Обучения за придобиване на умения за разпознаване на дезинформацията.
1.4. Обучения за съвременни методи и подходи за развитие на логическо, творческо и критично мислене у учениците.
1.5. Обучения за подкрепа на професионалното развитие на педагогически специалисти без опит в професията (наставничество).
1.6. Обучения за учители по професионална подготовка за разработване и апробиране на
тестове за провеждане на задължителен държавен изпит за придобиване на професионална квалификация.
1.7. Обучения за продължаваща квалификация, свързани с PISA на прогимназиални и гимназиални учители.
1.8. Обучения за повишаване на квалификацията на начални учители, свързани с PIRLS (Международно изследване на четивната грамотност) и TIMSS (Международно изследване на постиженията по математика и природни науки)
2.1. Обучения за повишаване капацитета на педагогически специалисти по превенция и интервенция на агресията и насилието в училище/ в интернет.
2.2. Обучения за педагогически специалисти за работа в екип и подкрепа за изграждане на приобщаваща среда в образователните институции.
2.3. Обучения за прилагане на проектно базирано обучение и създаване на професионална учебна общност в образователната институция.
3.1. Управление на образователната институция в условията на криза.
3.2. Обучения за директори на училища за осигуряване на качество при провеждането на задължителните държавни изпити за придобиване на професионална квалификация.
3.3. Обучения за създаване на лидерски умения и повишаване на управленските компетентности.
3.4. Обучения за изграждане на визия за цялостна дигитализация на образователна институция и умения за управлението и реализирането й.
4.1. Подпомагане разработването и прилагането на нови образователни политики за учители чрез научно изследване и професионален форум за обсъждане.
4.2. Национална конференция за подкрепа за млади учители.
2. Дейност 2. Продължаваща квалификация за учители и други педагогически специалисти за развитие на професионални компетентности за възпитание и ценности, поддържане на образователна среда, която да оказва подкрепа за подобряване на резултатите на децата и учениците. Обученията са обединени в следните тематични направления:
3. Дейност 3. Продължаваща квалификация за педагогическите специалисти с управленски функции за повишаване на компетентностите за управление на образователните институции, лидерство в образованието за ефективна организация на училищните дейности и координация на педагогическите екипи. Обученията са обединени в следните тематични направления:
4. Дейност 4. Организиране и провеждане на образователни изследвания, форуми и конференции:
4.3. Национална конференция по предучилищно образование „Водим бъдещето за ръка“
5.1. Обучение в ЦЕРН за учители по природни науки.
5.2. Обучение в ЦЕРН на учители по професионална подготовка в област на Образование „Техника“ и „Информатика“ от Списъка на професиите на професионално образование и обучение и на учители по учебните предмети информатика и информационни технологии от общообразователната подготовка или в занимания по интереси в ЦПЛР по направление „Техника“ и „Информатика“.
5.3. Обучения на педагогически специалисти в „Яд Вашем“.
5.4. Последващ семинар в България за учители с участието на експерт от „Яд Вашем“
5. Дейност 5. Международно сътрудничество в областта на квалификацията на педагогическите специалисти:
5.1. Обучение в ЦЕРН за учители по природни науки.
5.2. Обучение в ЦЕРН на учители по професионална подготовка в област на Образование „Техника“ и „Информатика“ от Списъка на професиите на професионално образование и обучение и на учители по учебните предмети информатика и информационни технологии от общообразователната подготовка или в занимания по интереси в ЦПЛР по направление „Техника“ и „Информатика“.
5.3. Обучения на педагогически специалисти в „Яд Вашем“.
5.4. Последващ семинар в България за учители с участието на експерт от „Яд Вашем“
6. ДОПУСТИМИ РАЗХОДИ И ЕТАПИ НА ФИНАНСИРАНЕ
6.1. Модул 1, Модул 2 и Модул 3
- Такси за обучение във висшите училища в размер 1200 лв. за един участник, определени в споразумения между МОН и висшите училища, които ще обучават по настоящата програма за съответния брой на обучаваните лица по Модул 1 и Модул 2 на програмата.
- Заплащане на извършените дейности от организацията, ангажирана с привличане, подбор и надграждаща подготовка на обучаемите лица
6.2. Модул 4
Допустими са разходи извършвани от бенефициентите за:
- възнаграждения на обучителите;
- техническо обезпечаване на обучението;
- издаване на удостоверения за присъдени квалификационни кредити;
- обучителни материали;
- нощувки, храна и кафе-паузи за обучаемите (когато обучението е в присъствена форма);
- командировъчни разходи и застраховки за участниците в обученията извън страната.
- за изследвания, анализи, форуми 6.3. Изисквания към провеждането на обучения по Модул 4
- максималният брой на обучаемите в група е до 30 и следва да бъде съобразен с методиката за провеждане на квалификационни дейности и с планираното от обучителя разпределение по групи за практическа работа по казуси от тематиката на
обучението.
- обученията на педагогическите специалисти са в присъствена или в частично присъствена форма, при спазване на изискванията на Наредба №15/22.07.2019 г.
Министърът на образованието и науката утвърждава план-сметка на програмата по модули.
7. СРОК НА ИЗПЪЛНЕНИЕ
Срокът за изпълнение на дейностите е 10.12.2022 г. с изключение на едногодишните обученията – Модул 1 и Модул 2, които се изпълняват до 30.11.2023 г., както следва:
- привличане и подбор на кандидати - м. май 2022 г.; за „учител по религия“ до м. юли 2022 г.
- интензивно надграждащо теоретично и практическо обучение на кандидатите преди постъпване в училище, назначения на кандидатите в училища и обучения на учители-наставници - м. септември 2022 г.
- включване в обучение във висше училище (ВУ) за придобиване на квалификация/допълнителна професионална квалификация "учител", "учител по…", „учител по религия“ и "ресурсен учител"- м. октомври 2022 г.
- индивидуална подкрепа на новоназначените учители от учител-наставник - срок: м. септември - м. декември 2022 г.
- надграждащи обучения на новоназначените учители от специалист с опит в практическа подкрепа на начинаещи учители - учебната 2022/2023 година
8. ОЧАКВАНИ РЕЗУЛТАТИ И ПОКАЗАТЕЛИ ЗА ИЗПЪЛНЕНИЕ
- Модул 1 - до 100 участници;
- Модул 2 - до 230 участници;
- Модул 3 - до 50 участници;
- Модул 4 – 3000 участници.
9. УСЛОВИЯ И РЕД ЗА ПРЕДОСТАВЯНЕ НА ФИНАНСИРАНЕТО 9.1 Квалификационни дейности, изпълнявани от НЦПКПС, ЦОПУО и РУО:
- Финансират се от МОН след представяне на заявка/доклад с приложени документи – утвърдени програми за обучение, график на обученията, план-сметка и списък на обучителите с информация за образование, квалификация и професионален опит;
- При заявено искане за финансиране по програмата от НЦПКПС, ЦОПУО и РУО се
предоставя авансово плащане на средства до 50% от сумата, утвърдена за дейността по план-сметката;
- Окончателно плащане се предоставя след представен в МОН съдържателен и финансов отчет за изпълнената дейност и е до размера на реално извършения разход, но не повече от утвърдения по план-сметката за дейността.
- Прилага се принципът на споделеното финансиране - чрез осигуряване на средства от бюджета на образователните институции за пътни разходи за участниците, когато квалификационните дейности се провеждат извън населеното място, в което живеят участниците. 9.2 Квалификационни дейности по Дейност 5, т. 5.1 и т. 5.2 чрез РУО и Националната астрономическа обсерватория с планетариум „Николай Коперник“ – Варна.
Във връзка с реализиране на обученията на учителите в ЦЕРН, логистично организирани от Националната астрономическа обсерватория с планетариум „Николай Коперник“ – Варна, се финансират разходи за пътни, нощувки и застраховки на обучаемите, като средствата се предоставят на два етапа:
- авансово – до 80 % от общата сума, определена в план-сметката
- окончателно – до реално извършения разход, но не повече от утвърдената сума в план-сметката за обученията по дейности 5.1. и 5.2. Финансирането се предоставя след доклад от бенефициентите с приложени отчетни документи. 9.3 Изпълнение на дейности по програмата от ДВУ:
- ДВУ представят проектни предложения за изпълнение на конкретни дейности/обучения, с ДВУ се сключват договори, в които се посочват: етапите на изпълнение на дейностите начинът на предоставяне на финансирането по програмата и срокът за отчитане на извършените дейности и изразходваните средства.
- ДВУ предоставят в МОН информация за наличие на програмна акредитация и учебна програма по професионално направление от област на висше образование „Педагогически науки“ или по професионално направление, съответстващо на учебен предмет от училищната подготовка, съгласно Класификатора на областите на висше образование и професионалните направления, съответстващо на учебен предмет от училищната подготовка, съгласно Класификатора на областите на висше образование и професионалните направления;
- МОН уведомява ДВУ за участниците в програмата и получава обратна връзка за възможностите за обучение.
- Сключване на споразумения с ДВУ за обучение на участниците в Модул 1 и Модул 2
- Финансиране на ДВУ за изпълнение на дейностите чрез трансфер по бюджетите след представена информация за наличие на програмна акредитация по професионално направление от област на висшето образование "Педагогически науки" или по професионално направление, съответстващо на учебен предмет от училищната подготовка, сключено споразумение и заповед за зачисляване на участниците.
- За финансирането на работата на учители-наставници, оказващи индивидуална подкрепа на новоназначените учители по Модул 1 и Модул 3 се осигуряват средства за 1 бр. наставник х 40 лв. за един месец в учебната година към общински училища и държавни училища, като се стартира процедура по подготовка на ПМС за предоставяне на средствата.
- Финансирането на дейностите за извършване на подбор, интензивни и надграждащи обучения, супервизия и обучения на учители-наставници по Модул 1 и Модул 3 се предоставят съгласно договор.
10. ИЗИСКВАНИЯ И ПРОЦЕДУРА ЗА ИЗПЪЛНЕНИЕ И УЧАСТИЕ В ДЕЙНОСТИТЕ НА ПРОГРАМАТА 10.1 Подбор на участници в дейностите
Участници в програмата:
Привличане и подбор на кандидати за участие в програмата: за Модул 1 и Модул 3 от организация по договор; за Модул 2 от РУО.
Кандидатстване по програмата:
За Модул 2 кандидатстването по програмата се осъществява по следната процедура:
Подаване на заявление в РУО по образец с приложени копия на диплома за придобита образователно-квалификационна степен (ОКС) с професионална квалификация „учител по…“, съгласно изискванията в Приложение № 1 към чл. 10 на Наредба № 15/22.07.2019 г. за статута и професионалното развитие на учителите, директорите и другите педагогически специалисти за заемане на длъжността; препис-извлечение от трудова книжка, доказващ професионален опит; професионална автобиография; мотивационно писмо; препоръка или подкрепящо писмо от настоящия работодател.
Участниците следва да отговарят на следните изисквания:
- Професионален опит като учител, притежава висше образование от професионалните направления и специалности в съответствие с Приложение № 1 към чл. 10 на Наредба № 15/22.07.2019 г. за статута и професионалното развитие на учителите, директорите
и другите педагогически специалисти относно изискванията за заемане на длъжностите „учител по…“, „ресурсен учител“.
- Назначени са в училище на длъжност „учител“ с професионална квалификация „учител по…“ и формират част от годишната си норма преподавателска заетост по предмет, по който не са специалисти;
- Изпълняват норма преподавателска работа, като в рамките й или извън нея преподават по учебен предмет, по който не са специалисти, в същото или в друго училище или изпълняват норма преподавателска работа, като преподават като неспециалисти в повече от едно училище.
- Подборът на учители за включване в обучение „учител по религия“ се извършва от съответното РУО по квоти и критерии, определени от МОН въз основа на предварително проучване и съгласувани със съответното РУО. МОН уведомява ДВУ за участниците и получава обратна връзка за възможностите за обучение. В зависимост от заявената възможност от висшите училища да извършват обучението, се сключват и договори с тях;
Началниците на регионалните управления на образованието предоставят на МОН утвърдени списъци от извършения подбор на участници за включване в програмата за придобиване на допълнителна квалификация „учител по …“, „учител по религия“, „ресурсен учител“.
За Модул 1 и Модул 3:
- Кандидатите се регистрират за участие в програмата по Модул 1 и 3 към организация по договор.
- Одобрените участници се включват в интензивно надграждащо теоретично и практическо обучение проведено от организацията по договор;
- Заявяване от училища към организацията по договор за недостиг на учители и назначение на участници по програмата;
- Назначение на участниците в училища, с приоритет при недостиг на специалисти, и/или в училища, в които учениците са с ниски резултати, показващи ниска мотивация за учене и/или са от уязвими общности с нисък социално-икономически статус;
- Организиране и провеждане от организацията по договор на надграждащи обучения и супервизия от специалист с опит в практическа подкрепа на начинаещи учители по време на учебната година;
- Определяне от директорите на училищата с назначени участници по програмата на наставници и обучение на учители-наставници от организацията по договор;
- Осъществяване на индивидуална подкрепа на новоназначените учители от определения
и преминал през обучение учител-наставник;
- Обучение на участниците по Модул 1 и Модул 2 в ДВУ програма на висше училище за придобиване на професионална квалификация „учител“, „учител по религия“, „учител по…“ в рамките на една година. Обучението следва да осигурява базовите педагогически и психологически знания и умения, нужни за ефективно преподаване.
За участие в програмата обучаемите по трите модула сключват индивидуални договори, като страна по договора по Модул 1 и Модул 3 е организацията осъществила подбора, а по Модул 2 – договорите с участниците са тристранни, като страни по договорите са МОН и директорът на училището, в което са назначени.
Висши училища:
- Предоставяне в МОН информация за наличие на програмна акредитация по професионално направление от област на висшето образование "Педагогически науки" или по професионално направление, съответстващо на учебен предмет от училищната подготовка;
- Сключване на споразумения с ДВУ за обучение на участниците в Модул 1 и Модул 2;
- Зачисляване на участниците в едногодишна програма на ВУ за придобиване на квалификация/допълнителна квалификация „учител“ по учебен предмет, „ресурсен учител“;
Съхраняване на документацията за изпълнение на националната програма в съответствие със своите вътрешни правилници.
Модул 4
Общи изисквания към участниците:
- Да притежават образователно-квалификационна степен на висше образование „бакалавър” или „магистър” по специалност от професионално направление, съответстващо на посочените от Приложение № 1 към чл. 10 от Наредба № 15/22.07.2019 година за статута и професионалното развитие на учителите, директорите и другите педагогически специалисти, издадена от министъра на образованието и науката;
- Да заемат длъжности на учител, (вкл. старши, главен и ресурсен), директор, заместник-директор или друг педагогически специалист;
- За включване в обучение за придобиване на допълнителна професионална квалификация „учител по религия“: учители (начални учители, учители с придобита професионална квалификация „учител по история“, „учител по философия“ и назначени на трудов договор в училище).
Подбор на участници по дейности в Модул 4
- За Дейност 1, Дейност 2, Дейност 3 и Дейност 4, т. 4.2 и т. 4.3 подборът се извършва от съответното РУО;
- За Дейност 5 “Международно сътрудничество в областта на квалификацията на педагогическите специалисти“ подборът се извършва от комисия, определена със заповед на министъра на образованието и науката, която разработва критерии, минимални изисквания, образци на документи за кандидатстване, извършва допускане и класиране на кандидатите и подготвя за публикуване информация за официалната страница на МОН. 10.2 Изисквания за провеждане на едногодишно обучение в ДВУ за придобиване на допълнителна професионална квалификация „учител по религия“:
- представено проектно предложение от ДВУ за провеждане на обучението, съгласно нормативните изисквания за провеждане на едногодишно обучение за учител по религия;
- заявена възможност от ДВУ пред МОН за провеждане на обучението;
- сключен договор с ДВУ за обучение на участниците.
11. ОТЧИТАНЕ НА ИЗПЪЛНЕНИЕТО ОТ БЕНЕФИЦИЕНТИТЕ
Отчитането на изпълнението на дейностите от бенефициентите се извършва непосредствено след приключване на съответната дейност или в съответствие със сроковете, посочени в договорите с ДВУ, а НЦПКПС се отчита на етапи, предвид че изпълнява повече обучения.
11.1. Висшите училища:
- В 10-дневен срок след подписване на споразумението за провеждане на едногодишни обучения за придобиване на професионална квалификация „учител“, висшите училища издават заповед за зачисляване в едногодишно обучение по учебна програма за придобиване на професионална квалификация „учител“/„учител по…“,„учител по религия“, „ресурсен учител“ за всеки одобрен участник в националната програма и изпращат в МОН списък със зачислените в програмите участници.
- В 30-дневен срок след приключване на обученията предоставят на ръководителя на националната програма доклад за изпълнение на дейностите - успешно завършили обучението участници по програмата, както и броя на издадените свидетелства за придобиване на професионална квалификация „учител“, допълнителна професионална квалификация „учител по …“, „учител по религия“ и „ресурсен учител“.
11.2. Регионалните управления:
След направения подбор на кандидатите в РУО се изпращат списъци с одобрени участници към МОН за включване в обучения във ВУ; отчетни доклади с приложени съответни на 13 дейностите документи.
11.3. Организация, ангажирана с привличане, подбор и надграждаща подготовка на обучаемите лица – избрана чрез проведена процедура по ЗОП – отчита дейностите чрез отчетен доклад с приложения, приемно-предавателен протокол и разходооправдателни документи съгласно договор.
12. МОНИТОРИНГ И ОЦЕНКА НА ИЗПЪЛНЕНИЕТО
Мониторингът се осъществява от МОН, РУО и външни експерти, включва периода на изпълнение на програмата и може да се осъществява чрез анкетни и мониторингови карти, отчетни документи, доклади, събиране на информация, работни срещи, наблюдение на обучения на участниците, както и наблюдения на уроци и други дейности на педагогически специалисти, които са в резултат от участие в програмата.
13. ДЕМАРКАЦИЯ И ДОПЪЛНЯЕМОСТ С ДРУГИ НАЦИОНАЛНИ ПРОГРАМИ ИЛИ ПРОЕКТИ, ФИНАНСИРАНИ ОТ ЕВРОПЕЙСКИ ИЛИ ДРУГИ МЕЖДУНАРОДНИ ИЗТОЧНИЦИ НА ФИНАНСИРАНЕ
13.1. Дейностите и средствата по националната програма не могат да дублират дейности и средства с еднакво предназначение по други национални програми за развитие на образованието, друго национално финансиране, фондовете на Европейския съюз, както и други донорски програми, което се декларира от съответния бенефициент, подал проектно предложение/искане за финансиране.
13.2. Декларацията по т. 13.1. е задължителна и следва да съдържа следния текст: „Декларирам, че дейностите, за които кандидатствам, не са финансирани по друг проект, програма или каквато и да е друга финансова схема или процедура от националния бюджет, бюджета на Общността или друга донорска програма“.
13.3. Участниците в програмата декларират, че не са участвали в идентични обучения, финансирани от фондовете на Европейския съюз, от друго национално финансиране, както и от други донорски програми.